Hogyan lehet elindulni a médiában, majd akár vállalkozóként, akár egy orgánumnál talpon maradni? Papós Tamás közel két évtizedes médiatapasztalattal a háta mögött jól ismeri a szerkesztőségi létet: dolgozott sportújságíróként a Délmagyarországban, írt a HVG Tech rovatába, ma pedig sportegyesületek és sportszervezetek online kommunikációjával foglalkozik, valamint blogokat készít megbízói számára. A Komlósi Oktatási Stúdióban a minden évben megtartott előadása nyomán beszélgettünk arról, hogyan lehet megtalálni a saját hangot, miként érdemes karriert indítani a média világában, és mit tanulhat egy pályakezdő a sportújságírás fergetegéből.
Hogyan alakult ki az érdeklődésed a média világa iránt?
Fogalmam sem volt gimnazistaként az érettségi előtt, hogy mit szeretnék kezdeni magammal – anyukámnak pedig volt egy jó tanácsa, hogy gondolkozzak el azon, milyen dolgokat szeretek csinálni, és abból álljon össze a célom. Magyar tagozaton tanultam, nagyon szerettem verseket elemezni és írni, illetve a sportot is. A kettő szeretetéből jött a sportújságírás, ami mellett elköteleztem magam: az egyetemen kommunikációs szakra jelentkeztem, majd elkezdtem az egyetemi lapnak írni.
A későbbiekben mi motivált arra, hogy vállalkozóvá válj?
Izgatott az, hogy vállalkozóként végtelen lehetőséget tartogat az újságírás: csak rajtam áll, hogy anyagilag, szakmailag és minden más szempontból mit hozok ki belőle.
A vállalkozás a legkeményebb önismereti tréning, önfejlesztő hatása van.
Egyedül az emberek hiánya, ami negatívum benne – egy szerkesztőségben sokkal nagyobb a nyüzsgés.
Az emberek hiányán kívül milyen kihívásokkal kell szembenézned független sajtós vállalkozóként?
Nyilván van egy nyomás az emberen, hogy teljesítsen – ezt motivációnak is nevezhetjük, attól függ, ki hogyan éli meg. Nincs egy garantált alap, nincs az az érzés, hogy van egy biztos hely. Nekem inkább az a nehézség, hogy ügyfelet szerezzek – de ha már elkezdünk dolgozni, hosszútávon együtt tudunk működni. Egyrészt azért, mert a visszajelzések alapján jó munkát végzek. Másrészt pedig emberileg tudok úgy viszonyulni mindenkihez, hogy építő jellegű legyen a közös munka mindkettőnk számára.
Pályakezdőknek tanácsolnád, hogy belevágjanak egy saját vállalkozásba, vagy érdemes egy sajtóorgánumnál elhelyezkedni első munkahelyként?
Érdemes a sajtóorgánumot választani, rengeteget lehet tanulni. Én szövegíróként biztosan nem lennék olyan szinten, ami a hosszútávú együttműködéseket eredményezi – ez pedig köszönhető annak is, hogy szerkesztőségben, azon belül pedig sportban is dolgoztam. Sok tanárom hangsúlyozta – köztük Komlósi Gábor és Harle Tamás is – hogy a sportújságírás és a sportmédia az egyik legjobb tanító. Annyi mindenre kell figyelni és annyira precíznek kell lenni eredmények és számok tekintetében, hogy rengeteg mindent lehet belőle tanulni. Nyomtatott sajtóban is dolgoztam: ott a lapzárta az lapzárta, a határidőre készen kell lenni. Különösen kedvelem a papíralapú verziót: öt éve dolgoztam Szegeden, amikor a megyei napilaphoz kerültem, ahol a nyomtatott újság szerkesztőségében kaptam lehetőséget. Eleinte kezdőnek éreztem magam, mivel ami az online írásokban belefért hibaként vagy hozzáállásként, az itt nem. Persze, sok embernek már nem vonzó a nyomtatott média, amit megértek – az online sajtóból is rengeteget lehet tanulni, de a legjobb lecke a nyomtatott sajtóban végzett munka. Ha erre nincs is lehetőség, a szerkesztőségi munka alapjaiban is rengeteg hasznos tapasztalatot ad.
A magyar médiában hogyan lehet hatékonyan vállalkozást építeni?
Amikor eldöntöttem, hogy lépni szeretnék a vállalkozás irányába, már volt egy ismeretségi köröm a korábbi munkámnak köszönhetően, így már csak két-három ügyfél kellett a tényleges függetlenedéshez. Ezt sokan így csinálják a szakmában: a rendes munkájuk mellett vállalnak egyéb projekteket, és ha ez elég nagyra nő, tudnak lépni a saját vállalkozásuk felé. Ezt viszont egyik napról a másikra nem lehet felépíteni: a folyamatos átmenet egyikből a másikba, ami a leginkább működőképes. Nem akarom azt sugallani, hogy mindenki ezt az utat válassza: nekem így alakult a karrierem, de semmi gond nincs azzal, ha valaki csak az egyik vagy csak a másik oldalt képviseli.
A médiát nem feltétlenül arra kell használni, hogy vállalkozást építsenek belőle, csupán ez is egy lehetőség.
Hogyan érdemes elindulni a közösségi médiában? Mik a leghatékonyabb módszerek a minél nagyobb követettség elérésére?
Ez két külön dolog, először beszéljünk az indulásról. Nagyon fontos az, hogy le legyenek szögezve a célok: mind rövid-, közép-, és hosszútávon is, illetve, a lehetőségeket is fel kell mérni. Nem mindegy, hogy mennyi ideje van az embernek építkezni – más hozzáállást igényelnek a különböző élethelyzetek. Ha nagyon gyorsan kell valamire anyagi hátteret előteremteni, a TikTok akár jó megoldás lehet, hiszen ott elképesztően hamar el lehet érni ilyen célokat. De ha van idő építkezni, írásos alapon is el lehet kezdeni. Az ezeket meghatározó faktorok a pénzkeresés fontossága, a brandépítés, a rendelkezésre álló idő, a támogatottság…
A legfontosabb viszont az önazonosság és az, hogy ki tudjon az ember teljesedni. Sok fiatalt láttam elindulni, majd nagyon nagyra nőni a médiában, és két közös dolog volt bennük: az egyik, hogy értettek hozzá és nagyon sok munkát tettek bele, a másik pedig, hogy stílusosan adták elő a tudásukat, amelyre rezonált a célközönség. A közösségi médiában nem lehet stílus nélkül karriert építeni – találd meg a saját hangod!
Ha megvan, hogy miben szeretnél elmélyülni, hogy hogyan adod elő, akkor el lehet kezdeni igazán építkezni. A sikeres projektek abszolút közös jellemzője ez.”
Tehát mindenkinek meg kell találnia azt a területet, ami a legjobban illik hozzá…
Pozícionálás. Ne akarj mindent egyszerre csinálni, mert kifolyik a kezedből – érdeklődőnek kell lenni, minél többet kell olvasni, mindenre nyitottnak kell lenni, hiszen csak így tudod megtalálni azt, ami a legjobban illik hozzád. Manapság annyi tartalom ömlik ránk a médiából, hogy azzal lehet igazán kitűnni, ha stílusos és kitartóan dolgozó szakértője vagy a kedvenc témádnak. Folyamatosan, kitartóan kell csinálni – a kitartás kiemelten fontos.
Van a médiának olyan szakterülete, ami a legjövedelmezőbb?
Minden terület csak hosszútávon tud jövedelmező lenni. Ha a szerkesztőségen kívüli tevékenységeket nézzük, akkor a videózás, azon belül is a YouTube a legjövedelmezőbb. Azonban azt tanácsolnám, hogy ne az legyen a mérvadó, hogy miből lehet a legtöbb pénzt keresni – hiszen, ha valamit jól csinálsz, stílussal, kitartással, akkor bármiből lehet jövedelmező felületet kreálni. De ha teheted, ne a pénz legyen az elsődleges motiváció, hanem a szakterületed megtalálása és a stílusod kialakítása, mert ha ezen keményen dolgozol, előbb-utóbb szakmai és anyagi sikerrel jár.
Interjúalanyom előadásának anyaga, melyben a legkézenfekvőbb alkalmazásokat és internetes felületeket gyűjtötte össze a minél hatékonyabb sajtós és online munkához, ezen a linken elérhető.
Az interjút Angyal Zsófi készítette.