fontos hírek kurzusok

A podcast aranykorán dolgoznak a Betone Studióban

Hampuk Richárd a Person Communications ügynökség vezetője, két amerikai elnökválasztási kampányban is részt vett önkéntesként, de emellett az első professzionális, magyar podcast gyártó, a Betone Studio társalapítója. 2015-ben a Forbes beválasztotta a „30 sikeres magyar fiatal 30 alatt” listájára. 2017-ben az Év Fiatal Vezetője elismerésben részesült, és a KKV kategória második helyezését érte el. Márciusban a Média és innováció digitális órához csatlakozott meghívott előadóként.

A Média és innováció szeminárium célja, hogy betekintést nyújtson a hallgatóknak a vállalkozások világába, ezzel inspirálva őket saját startup ötleteik megvalósítására. Dr. Molnár Bálint kurzusáról nem először írunk. Az előző szemeszter végén meglestük a kurzust lezáró, ,,Demo Day” névre keresztelt órát, melyen a hallgatók bemutatták elkészült terveiket, idén márciusban pedig az aktuális félév első meghívott előadójáról, Partos Bencéről írtunk. Az órák helyszíne rendszerint a Főépület -137-es előadóterme, de a távoktatás miatt ezúttal a digitálisan gyűltünk össze. 

Délután 5 óra 27 perckor felálltam a babzsákfotelemből, és átvonultam a felnőtt nővérem üresen hagyott gyerekszobájában berendezett ,,tanuló sarokhoz” – elmentem egyetemre. 5 óra 30 percre ,,be is értem” az órára. Molnár Bálint már várta hallgatókat a chatszobában. Elmondta, hogy sok dologról kérdezné szívesen Richárdot (például az idei, amerikai elnökválasztási kampányról, vagy a Person cégcsoport vezetői teendőiről), de úgy tervezte, hogy a Betone Studio jelenti majd a beszélgetés vezérfonalát. Persze a cégvezetés során és a kampányok alatt szerzett tapasztalatok a Betone projekt kapcsán is előkerültek.

Professzionális podcast stúdió

A Betone az első professzionális podcast stúdió Magyarországon. Korábban a podcast nem létezett fizetett médiaműfajként itthon. A ,,professzionális” jelző tehát elsősorban az üzleti modellre vonatkozik.

Ha ma végignézünk a legnépszerűbb szolgáltatók (Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify) hazai podcast kínálatán, a legkülönfélébb témákban (utazás, gazdaság, sport, kultúra, tudomány, stb.) találunk igényes, jó minőségű műsorokat. Számos profi sajtóorgánum van jelen a piacon, így például a 24.hu, az index.hu, a valaszonline.hu és a hvg.hu. 2018-ban ez közel sem volt így. A podcast hallgatás fő célja az önképzés, de Richárd nem talált formailag és tartalmilag számára megfelelő minőségű műsort. Ezért döntött úgy, hogy támogatna egy olyan podcastet, ami ,,profi módon készül, és a magyar vezetők kihívásaira ad valamilyen választ.” Az USA-ban, Nyugat-Európában és a környező országokban végzett kutatások után Román Balázzsal és Koncsag Bálinttal 2019-ben megalapították a Betone Studio-t.

A46A9762_r
kép: Hampuk Richárd, Koncsag Bálint és Román Balázs / Forrás: betonestudio.com

Mára mind a hat műsoruk a hallgatottsági listák elején szerepel. A gyártási folyamat elején Richárd produceri vezetésével elkészül a formátumbiblia, amely tartalmazza, hogy milyen hosszú lenne, milyen szegmensekkel és milyen hosttal működne a műsor, illetve a tervezett költségvetést. Ezután következik a pilot felvétele, a szponzor kiválasztása és a terjesztés, végül pedig a hallgatottsági adatok elemzése. A szponzorációs együttműködés egy-egy adástól akár egy egész műsorig terjedhet. Egy-egy epizódon nagyjából 10-12 főből álló stáb dolgozik két héten keresztül. 

Richárd többször is kitért a tervezés fontosságára. Az amerikai elnökválasztási kampány során szerzett tapasztalataiból azt szűrte le, hogy szemben a hazánkban divatos ,,gördülő” tervezéssel, érdemes lehetőleg mindent előre megtervezni. Így váratlan fordulat esetén több erőforrásunk marad a problémamegoldásra. Ilyen váratlan fordulat lehet például egy világjárvány megjelenése is.

Koronavírus – a veszély egyben esély

Richárd elsősorban családapaként és cégtulajdonosként néz szembe a vírus okozta nehézségekkel, de a podcast statisztikák alakulását is figyelemmel kíséri. Elmondta, hogy a Betone jelenlegi műsorai őszig biztosan futnak, majd megosztotta ,,gut feeling”-jét, miszerint az otthoni bezártság fellendülést hozhat az itthon már egyre több jó műsort kínáló, de még növekedési lehetőség előtt álló podcastpiacnak, ahol ma egy jól futó epizódot kb. 15000 hallgató követ.

Egyelőre mindenki a koronavírussal kapcsolatos tartalmakat fogyasztja, ráadásul megszűnt a legnépszerűbb podcastfogyasztási tevékenység, az ingázás. A hallgatók eddig legtöbbször munkába menet vagy munkából jövet hallgattak podcastot. Mivel a home office bevezetése óta ez megszűnt, ezért a hallgatottsági számok is egyértelműen csökkennek. Ugyanakkor Richárd arra számít, hogy az embereknek néhány hét múlva elege lesz a koronavírus számláló nézegetéséből, és újra felfedezik a podcastokat. Erre az esetre ajánlom Richárd kedvencei közül Poppy Harlow és Rebecca Jarvis podcastjait, valamint a Betone Studio Egyszer lent című új műsorát, amely olyan nehéz helyzetbe került embereket mutat be, akik a veszélyben meglátták az esélyt, és talpra tudtak állni nagy veszteségeik után.

Egyszer lent

A Betone idén a népszerűnek számító beszélgetős műsorai után új formátummal probálkozik. Említettem, hogy 2019-ben robbanásszerűen jelentek meg egyre nívósabb podcastok a magyar piacon. Ezek közös jellemzője, hogy mindegyik interjú típusú show. A Betone idén elindította az első storytelling típusú műsorát, aminek műsorvezetője Lovas Rozi színésznő. A beszélgetés közben hangeffektekkel kísért narrációk hozzák közelebb a hallgatóhoz az adott vendég történetét. Richárd szerint megéri befektetni ebbe a költségesebb műfajba, mert egyfelől könnyebb kitűnni a versenytársak közül, másrészről így érzékletesebben lehet bemutatni bizonyos történeteket. Az első részben Stelczer Hildának, Erőss Zsolt hegymászó özvegyének megpróbáltatásairól hallunk megrázó, ugyanakkor megható elbeszélést. Ajánlom mindenkinek, aki már unja a bezártságot!

Szöveg: Mátó Zsombor. Nyitókép: Wikipedia