Hammer Ferenc

Történelem-szociológia szakon végzett az ELTE BTK-n, doktori fokozatát az ELTE TáTK-n védte meg médiakutatási témájú dolgozatával, melynek tárgya a társadalmi igazságosság kommunikációs aspektusa volt. Kutatása során akereskedelmi televíziózás szegénységábrázolását vizsgálta. Az ELTE BTK-n habilitált törénelemből, benyújtott munkája „…nem kellett élt vasalni a farmerbe. Mindennapi élet a szocializmusban.“ címmel jelent meg a Néprajzi Múzeum MaDok-sorozatában. A mindennapi élet történeti, szociológiai és mediális kérdéseit kutatja és oktatja. Jelenleg két OTKA-kutatás résztvevőjeként kutatja a jelzáloghitelesek szociológiai kérdéseit és vizsgálatot végez arról, hogy a szocializmus hazai filmjei miként ábrázolták az informális társaséletet.

Ösztöndíjasként több évet töltött az Egyesült Államokban és Angliában mint kutató, illetve oktató. Négy könyvet és közel száz tudományos cikket írt magyarul és angolul, emellett munkái spanyol, portugál és koreai nyelven is megjelentek. Rendszeresen végez szakértői munkát közpolitikai, üzleti és kulturális témákban, csak az elmúlt három évben dolgozott a Szputnyik Társulatnak, a Ludwig Múzeumnak, az Eurolexnek a Samsung, az Uniómédiának a T-Com megbízásából, a MITTÉ-nek, a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamarának (GYMSKIK), a Media Hungary-nek és a Capa Múzeumnak. Több nemzetközi kutatói együttműködésben dolgozik médiakutatási és tárgyantropológiai (material studies) témákban. Kiállító művészként részt vett Lipcsében 2013-ban az 1. NSK (NeueSlowenische Kunst) Folk Art Biennálén. A Tilos Rádió alapító tagja.

2015 óta tanszékvezetőként szakmai együttműködések révén a média és kommunikáció alap- és mesterszakosok számára kurzusokat indított el a Google, az Asimov Alapítvány, a Magyar Reklámszövetség, továbbá vezető hazai kreatívgazdaság-szakemberek együttműködésével. 2016 őszi szemeszterében startup-munkacsoportot indít egyetemi hallgatóknak, melyet az ELTE és a Bergeni Egyetem együttműködésében előállított SIMpLe felület támogat.

szakterületek, szakdolgozati témák

Kulturális szociológiatörténetszociológiatechnológiai antropológiaa modern idő szerkezetei és politikáiszabályozásellenőrzésnormalizációglobalizációkulturális identitáskulturális konvergenciák dinamikái

válogatott publikációk

  • 사회주의체제하헝가리의청바지 (Jeans in Socialist Hungary) In Blue Jeans, Kang Kyoungpyo and Kim Jinsuk (eds.) Seoul : The National Folk Museum of Korea, 2014. pp. 69-82.
  • “Nem kellett élt vasalni a farmerbe.” – Mindennapi élet a szocializmusban. Néprajzi Múzeum : Budapest, 2013.
  • Ágnes Gulyás, Ferenc Hammer eds. Public Service Media in the Digital Age: International Perspectives. Newcastle Upon Tyne, UK : CSP, 2013.
  • “Teenage Metamorphoses: Elements of Change in First-Person Memories about the First Pair of Jeans” In The Everyday of Memory: Between Communism and Postcommunism, edited by Marta Rabikowska. Oxford: Peter Lang (forthcoming 2013)
  • “Coy Utopia: Politics in the First Hungarian TV Soap” In Anikó Imre, Timothy Havens, Kati Lustyik eds. Popular Television in Eastern Europe During and Since Socialism. New York : Routledge, 2012 URL: http://www.amazon.ca/Popular-Television-Eastern-Southern-Europe/dp/toc/0415892481
  • “Jeans” – szócikk a háromkötetes Encyclopedia of Consumer Culture-ban, Dale Southerton ed. London : SAGE Inc, 2011.URL: http://www.uk.sagepub.com/books/Book235518#tabview=title
  • “Magyar Denim. Metamorphoses in the clothing factory.” In “Denim: Unraveling Contradictions” special edition of Textile: the journal of cloth and culture (Oxford : Berg) June 2011.
  • The Real One. Western brands and competing notions of authenticity in Socialist Hungary. In Andrew Bevan and David Wengrow (eds.) Cultures of Commodity Branding. Walnut Creek, CA : LeftCoast Press, 2010.
  • “Sartorial Manoeuvres in the Dusk: Blue Jeans in Socialist Hungary.” In F. Trentmann & K. Soper (eds.) Citizenship and Consumption. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2008 pp. 51-68. Spanyolul: Las Maniobras De La Sastrería En El Ocaso: Los Jeans En La Hungría Socialista‘ Comunicación y Ciudadanía, No. 4, 2010. URL: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1908230
  • “The Disadvantaged in Infotainment Television.” In K. Jakubovitz & M Sükösd (eds.) Finding the Right Place On the Map: Central and Eastern European Media Change in Global Perspective. London : Intellect Books, 2008.
  • Fekete & fehér gyűjtemény. Pozsony : Kalligram, 2007.
  • Közbeszéd és társadalmi igazságosság. A Fókusz szegénységábrázolásának értelmezése. Budapest : Gondolat, 2006.
  • “A Gasoline Scented Sindbad – The Truck Driver as a Popular Hero in Socialist Hungary”. Cultural Studies,XVI/1, 2002/január

fogadóóra

Előre egyeztetett időpontban a 36-os szobában.

elérhetőségek

hammer.ferenc at btk.elte.hu

+36 1 411 6558

Művészetelméleti- és Médiakutatási Intézet Múzeum krt. 6-8. 1088 Budapest, Hungary