Orbán Katalin

Orbán Katalin az ELTE bölcsészkarán végzett angol-skandinavisztika szakon, majd az amerikai Rutgers Egyetemen szerzett PhD fokozatot. Disszertációját, amelyben elbeszélés, etika és emlékezet problémáit vizsgálta a holokausztra rendhagyó módon reflektáló amerikai művekben — például Art Spiegelman Maus című képregényében vagy Thomas Pynchon Súlyszivárvány című nagyregényében — a New York-i Routledge kiadó jelentette meg Ethical Diversions címmel. A kötetet 2013-ban újra kiadták. Oktatói és kutatói pályája egyaránt a kultúrák, nyelvek, és tudományterületek közötti átjárás, kísérletező közvetítés jegyében telt. A kontinensek közül eddig még nem tanított
Afrikában, Ausztráliában és az Antarktiszon. Az elmúlt két évtizedben széles körű, sokszínű nemzetközi oktatási és kutatási tapasztalatot szerzett többek között a Harvard Egyetem oktatójaként, ahol angol nyelvű esszéírást, értekező prózát tanított, később az egyetem vendégkutatójaként, korábban a Szingapúri Állami Egyetem (NUS) interdiszciplináris tehetségképző programján, a Rutgers Egyetemen és a CEU Academic Writing központjában oktatóként. A Harvardon azt a kutatócsoportot vezette, amelyik az elektronikus forráshasználattal és plágium-megelőzéssel kapcsolatban tanácsot adott az egyetemi vezetésnek, és társszerzője az elsőéves diákok számára készített kapcsolódó kiadványnak. Az ELTE-n, ahol megszakításokkal 1991 óta tanít, 2017-ben habilitált. Főbb jelenlegi kutatási területei a képregény történeti és elméleti vizsgálata, olvasáskutatás a nyomtatáskultúra és a digitális textualitás kontextusában, az emlékezetkultúra, és a digitális bölcsészet. Magas nemzetközi idézettségű publikációi elsősorban külföldön jelentek meg, köztük olyan rangos folyóiratokban, mint a chicagói Critical Inquiry vagy a berkeleyi Representations. Rendszeresen kap felkérést tanulmányírásra jelentős egyetemi kiadók reprezentatív referenciakiadványaiba, például a Cambridge University Press Cambridge Companions to Literature könyvsorozatába, a Routledge, Palgrave, Edinburgh UP hasonló kiadványaiba. Előad nemzetközi konferenciákon, szemináriumokat, workshopokat tart (New York, Seattle, Norwich, Hága, Berlin). Írásait sokfelé tanítják, egyetemi bölcsészkarok, művészeti és műszaki egyetemek kurzusain (pl. San Francisco Art Institute; Michigan Tech; Saint Louis U, Madrid; U of South Carolina; Morgan State U; Dalhousie U, Kanada, stb.). Az egyetem mellett számos más területen aktív: szakfordító, műfordító, lektor, tanácsadó, és kulturális projektmenedzser. Az elmúlt években volt a Grundtvig program felnőtt digitális írástudás projektjének multimédiás értékelője, a Magyar Könyvalapítvány fordítástámogatási programjának projektmenedzsere és kapcsolattartója a Literature Across Frontiers nemzetközi kulturális szervezettel, új angolszótár lektora, számos könyv, cikk, művészeti katalógus, oktatási anyag, és filmforgatókönyv fordítója.

szakterületek, szakdolgozati témák

válogatott publikációk


  • Closer Than They Seem: Graphic Narrative and the Senses.”
     The Edinburgh Companion to Contemporary Narrative Theories, eds. Zara Dinnen and Robyn Warhol. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018, 239-255.

  • “Monuments and Bulldozers: Social Memory in Celestial Harmonies and The Dead Father.”
    Worlds of Hungarian Writing. National Literature as Intercultural Exchange. Eds. András Kiséry, Zsolt Komáromy, Zsuzsanna Varga. Madison: Farleigh Dickinson University Press, 2016. 243-261.

  • “Mediating distant violence: reports on non-photographic reporting in The Fixer and The Photographer.”
    Journal of Graphic Novels and Comics 6.2 2015. 122-137

  • “A Language of Scratches and Stitches: The Graphic Novel between Hyper-Reading and Print.”
    Comics and Media: A Special Issue of Critical Inquiry, eds. Hillary L. Chute and Patrick Jagoda, 40.3 2014. 169-181.

  • “Trauma and Visuality: Art Spiegelman’s Maus and In the Shadow of No Towers.”
    Representations. 97 2007. 57-89

  • “Dominant and Submerged Discourses in The Life of Olaudah Equiano (Gustavus Vassa?)”
    African American Review 27.4 1993. 655-664

  • Ethical Diversions: The Post-Holocaust Narratives of Pynchon, Abish, DeLillo, and Spiegelman.
    New York: Routledge, 2013 paperback reissue; 2005.

fogadóóra


megbeszélés alapján

elérhetőségek

orban.katalin_at_ btk.elte.hu

Művészetelméleti- és Médiakutatási Intézet Múzeum krt. 6-8. 1088 Budapest, fsz. 36., Hungary