Ha figyelembe vesszük a Mindset Pszichológia jelenlegi sikereit, nehéz elképzelnünk, hogy milyen szerény körülmények között született meg. Aki még nem hallott volna róla, a Mindset egy 2016 óta aktív pszichológiai szaklap, valamint terápiás és tanácsadó központ. Kezdetekben szaklapként funkcionált, ma már online tanácsadás mellett terápiát is biztosít rendelőiben. A szaklap témái a sportpszichológiától, a munkapszichológián át a párkapcsolati tanácsokig terjednek. Az oldal alapítója, Partos Bence – aki 2019 nyarán köztársasági ösztöndíjjal végzett az ELTE pszichológia mesterszakán – a Média és innováció órán osztotta meg a hallgatókkal, milyen stratégia alapján hozták létre a szaklapot és építettek belőle egy innovatív pszichológiai szolgáltató vállalkozást.
A Média és innováció kurzus célja, hogy bemutassa a média és kommunikációs piacot, valamint az új projektek és vállalkozások indításához szükséges módszereket, ezáltal innovatív ötleteket inspirálva. A hallgatók a félév során saját vállalkozási elképzeléseket dolgoztak ki a tanult médiapiaci üzleti modellek, médiamenedzsment és üzletfejlesztési módszerek alapján. A félév során sikeres startup alapítókkal és médiapiaci szakemberekkel is találkoznak a diákok. A félév első vendége Partos Bence, a Mindset Pszichológia alapítója volt.
Bence elmondása szerint már az egyetemi évek kezdetén elhatározta, hogy olyan ismeretterjesztő pszichológiai portál létrehozásán fog dolgozni, aminek tartalma igényesebb a „bulvár-pszichológiai” rovatokénál, de mégis közérthető a laikusok és hiteles a szakértők számára is. Ez a szemlélet vált a későbbi weboldal fő ismertető jegyévé és a kezdeményezés krédójává: közérthetőség szakmaisággal ötvözve. Bence az egyetem első évének befejezése után a Mathias Corvinus Collegium (MCC) média szakirányára is felvételt nyert. Itt kezdte szervezni a Mindset szaklapot, ami néhány hónap alatt annyi olvasót gyűjtött, amivel felvette a versenyt a piaci vetélytársakkal és az olvasók száma dinamikusan gyarapodott. Hamarosan az MCC tucatnyi hallgatója írt a Mindsetre. A beszélgetésből kiderült, hogy ennek oka a tudatos közösségépítés volt: mindsetes szakmai beszélgetéseket és bulikat rendeztek a cikkeket önkéntesként író hallgatóknak. Egy olyan közösséget építettek, aminek menő volt a tagjává válni. A csapat az olvasókat is a közönség részévé tette és országosan is építették közösségüket. Budapesten és a nagyobb egyetemi városokban Pszicho Kávéház eseményeket rendeztek, ahol szakértők és a Mindset szerzői vitatták meg a pszichológia legújabb kérdéseit. A rendezvények gyorsan népszerűvé váltak, ami a szaklap első állandó bevételét biztosította, mert a rendezvényekre néhány ezer forintos jegy megvásárlásával lehetett regisztrálni. Másrészt a Mindset szerzőinek köre is országosra bővült a programoknak köszönhetően.
Ma már húsznál több pszichológussal dolgoznak, klienseiket két rendelőben tudják fogadni és minden erőforrásukat a klinikai központ fejlesztésébe és bővítésébe fektetik. Országosan is hatalmas előre lépés a Mathias Corvinus Collegium és a Mindset által kialakított pszichológia szakirány, ahol bármely egyetem pszichológus hallgatói kiegészítő képzésen vehetnek részt és naprakész, gyakorlati tudást szerezhetnek. A Mindset Pszichológia központ is számos fiatal és pályakezdő pszichológusoknak biztosít lehetőséget az egyetem utáni tapasztalatszerzésre.
Természetesen mindenki, aki hasonló vállalkozásba kezd, előbb-utóbb valamilyen nehézségbe ütközik, ez nem volt másképp a Mindset esetében sem. Kezdetben több kritikát kaptak szakmabeliektől, akik bírálták a Mindset közérthető, ismeretterjesztő szemléletét és azt, hogy diákok, pályakezdők is lehetőséget kapnak a szaklapként meghatározott oldalon való publikálásra. A kritikusokat Bence és társai meghallgatták, sőt meghívták eseményeikre és a kezdeményezés kezdeti bírálói közül többen a szaklap rajongói, szerzői, mentorai lettek, miután a csapatot és a célokat megismerték.
Molnár Bálint, a Média és innováció kurzus vezetője, Bence régi tanára, úgy emlékezett vissza a Mindset indulására, mint egy valódi mozgalom épülésére és a történetből azt is kiemelte, hogy a Mindset csapata sikeresen tudott új médiaterméket építeni, amire idővel más szolgáltatásokat (rendezvények, tanácsadás) is építettek.
Nekünk, mint hallgatóknak érdemes tanulni mind a csapat brand-építő munkájából, mind a közösségszervezési kezdeményezéseikből, hiszen a sztori egyik lenyűgöző része, hogy a pár diákból hamar 50 diák lett. Partos Bence éveken át suli mellett heti 20-30 órát foglalkozott a Mindset felépítésével, így bátran jelentette ki a következőt:
Én nem hiszek a piaci résben, sokan mondják, hogy a Mindset is emiatt sikeres, de szerintem nem erről szól. Ha összefogsz a generációddal és elég munkát beleraksz valamibe, akkor abból jó fog kisülni.
Szöveg: Vadász Attila. Nyitókép: Földházi Árpád