Az alábbi cikkösszeállításban a sztárságról, a Beatlesről és James Bondról olvashattok. Mindegyik tanulmány a Médiakutató folyóiratban jelent meg, szerzői pedig jelenlegi vagy volt ELTE Médiás hallgatók.
Balkányi Nóra
A Beatles-innováció [2012 nyár]
A dolgozat a Beatles vizuális kommunikációjának újszerűségével foglalkozik, amely innováció a hatvanas évek második felében lefektette a nem lineáris narratívával rendelkező, nem előadás-alapú, konceptuális videoklip-esztétika alapjait. A tanulmány egyaránt vizsgálja az együttes történetében releváns, a korszakban bekövetkezett mediális változásokat (így a televízió elterjedését, a rádióállomások új műsorstruktúrájának kialakulását, illetve a filmkép és -hang viszonyát), valamint egy nagyjátékfilmet (Egy nehéz nap éjszakája, 1964), továbbá több promóciós kisfilmet is (például Strawberry Fields Forever, 1967) elemez a formanyelv újszerűségére koncentrálva.
Munk Veronika
Sztárság, elméletben [2009 tavasz]
A hírességek vizsgálata az angolszász kultúraszociológiában az 1960-as évekig nyúlik vissza: a Magyarországon kívül eső médiakutatási gyakorlat azóta foglalkozik azzal, hogy vajon miért szereti, nézi, olvassa annyi ember a sztárokkal kapcsolatos híreket, tudósításokat, miért rajonganak annyian a sztárokért. Magyarországon minimális kivétellel nincs elméleti hagyománya a populáris kultúra központi szereplői vizsgálatának. Az alábbi tanulmány ezt a hiányt hivatott pótolni. Összefoglalja azokat a kutatási eredményeket, amelyek az elmúlt évtizedekben a híres emberek történeti, társadalmi és kulturális jelentőségét vizsgálták, valamint ismerteti az Index.hu-n a sztárokkal kapcsolatos attitűdökről végzett empirikus közönségvizsgálat eredményeit.
Sziller Dalma
A maszkulinitás paradoxona és a populáris kultúra [2010 ősz]
A dolgozat társadalmi nemi (gender) szempontból vizsgálja, milyen változások mentek végbe James Bond karakterében, hogy az megfeleljen a mindenkori társadalmi konszenzus uralkodó férfiképének. Megállapítása szerint a populáris kultúra és a maszkulinitás paradoxona abban mutatkozik meg, hogy a tömegkultúra mindig követni igyekszik a társadalmi beállítódásokban végbement változásokat, ugyanakkor ezek a változások sokszor gyökeresen ellentmondanak a figurák kidolgozása korszakában fennálló sztereotípiáknak.
Szöveg és nyitókép: Antal Lilla.