fontos hírek interjú

„A nem vásárlás mindig jobb, mint a vásárlás.” – Interjú Bobák Szilvivel, a Marie Claire Go Green! kampány egyik szervező újságírójával

Bobák Szilvi az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskola doktorandusza, a Marie Claire Magyarország munkatársa, mostanra már köztudottá vált a fenntarthatóságról szóló cikkeiről. Tavaly ősszel útnak indult a Go Green! kampány is, mely kihívásokkal és mindenféle programmal várta az érdeklődőket. Interjúnk során többek között erről beszélgettünk, de betekintést nyerhettünk a Marie Claire tevékenységeibe is, valamint abba, hogyan érdemes áttérni a környezettudatosabb életre.

Mióta foglalkoztat téged a környezettudatosság? Mióta az életed része?

Három éve dolgozom a Marie Claire-nél, azóta nagyon aktívan foglalkozom a zöld témákkal, de már előtte is az életem része volt. Igaz, amiatt, hogy heti szinten kell cikkeket írnom ezzel kapcsolatban, engem is motivál, hogy minél zöldebben gondolkozzak. Most van egy boom a környezettudatossággal kapcsolatban: az elmúlt két évben az emberek teljesen máshogy kapcsolódnak a témához, mint ezelőtt és ez talán rám is igaz. Nekem az első dolog a vegetarianizmus volt, majd a vegánságot is megpróbáltam, ezeken keresztül jutottam el a környezettudatossághoz, ami most már az életemnek legtöbb területére kihat.

Akkor magát a kampányt ennek a tudatában kezdted el megvalósítani?

Igazából úgy volt, hogy hozzám került ez a kampány, mert köztudott volt a szerkesztőségben is, hogy érdekelnek az öko-témák. Nem csináltam még ilyen jellegű kampányt előtte soha, ez pont tökéletes kezdés volt, érdekelt a kampányrésze is és missziós tudatom is volt.

Szemet szúrt, hogy leírásában csak négy hétre volt meghirdetve maga a kampány. Miért csak egy hónapra szólt és nem hosszabb távra ez az egész?

Ez most már többször négy hét. Tavaly ősszel indult el először a Go Green! kampányunk, amikor kijelöltünk egy hónapot és tényleg mindent erre tettünk fel. Utána volt tavasszal is egy ilyen hónap és most ez a harmadik. Azt azért tudni kell, hogy egy női magazinnak a fő fókusza nem a zöld tartalmakon van. Mindig van környezettudatossággal foglalkozó tartalom, de ezek az egy hónapok azok, amiket abszolút arra szánunk, hogy ez legyen a fő csapásirány. Ökobbá lesznek a divat- és design cikkeink, valamint a mélyebb anyagaink is a fenntarthatóság egy-egy szeletével foglalkoznak és újrahasznosított papírra nyomtatjuk a magazint. Megpróbáljuk azt kommunikálni, hogy ez csak egy első lépcsőfok, amikor mi is tudunk tartalmakkal segíteni az embereknek, utána pedig reméljük, hogy szépen lassan maguktól is beépítik az életükbe.

Alapvetően milyen visszajelzések érkeztek a résztvevőktől, olvasóktól?

Érdekes, hogy szerintem idén sokkal fáradtabbak az emberek és nem az ökológiai krízis volt a fókusz az életükben. Tavaly nagyon sok visszajelzést kaptunk és a Facebook-csoportunkban is sokkal aktívabbak voltak. Az akkori visszajelzések nagyon pozitívak voltak. Jó volt látni azt, hogy mi igazából csak asszisztáltunk a zöld témák párbeszédéhez, az emberek egymás között kommunikáltak, próbáltak segíteni egymásnak. Egyébként azt tudni kell, hogy a Marie Claire olvasói nem annyira kommunikálnak szívesen a közösségi oldalakon, elolvassák a cikkeket, megveszik a magazint, de nem szeretnének annyira beszélni az olvasottakról vagy kifejezni az érzelmeiket online. Így különösen jó dolog volt, hogy ez kicsit megtört a Go Greennel. Arra is nagyon büszkék vagyunk, hogy nem csak civil emberek, hanem egy csomó híresség is csatlakozott a csoporthoz és például ruha csereberét szerveztek, egymásnak tippeket adtak, hogy milyen kávét kellene főznünk, hogy a kapszulás kávékat el lehessen kerülni, de azért finom legyen a végeredmény meg hasonló dolgok. Idén ebből kevesebb volt, de amik érkeztek, azok abszolút pozitívak voltak.

A jövőben tervezitek folytatni ezt a kampányt?

Igen, mindenképpen szeretnénk folytatni a későbbiekben.

Felmerült-e az, hogy több időre hirdetitek meg, vagy marad a négy hetes elgondolás?

Ez jó ötlet. Igazából nem merült fel, hogy hosszabb távon kellene, pont amiatt, mert állandóan vannak zöld tartalmaink és egy női magazinnak nem ez a fő fókusza. Mármint ez nagyon furcsa fókuszváltás lenne, lássuk be. Megtagadnánk egyik napról a másikra olyan értékeket, amik nem annyira zöldek, de női magazinosak. Kettő taktikánk van, amit kommunikációs szinten bevetünk és szerintem ez a maximum, amit megtehetünk női magazinként. Egyrészről az, hogy mindig bemutatjuk ugyan a legfrissebb trendeket, de azt is kommunikáljuk, hogy ezek közül azt vegyék meg az olvasóink, amik nem abszolút szezonális impulzusvásárlások. Vegyék meg azt, amelyek magasabb minőségű, de tökéletesen szabott örök darabok. Ilyeneket nehéz találni, ha nem vagyunk divatőrültek és nálunk jó útmutatóra lehet lelni. Másrészről meg nagyon nagy különbség van egy-egy termék között. Tehát azt is tök jól be lehet mutatni, hogy most már körülbelül mindenből van zöldebb opció. Egész évben nagyon ügyelünk arra, hogy a divatbazárokban legyenek magyar, etikus vagy éppen zero waste tervezők. Ha csináljuk a szépség összeállításokat, akkor annak is jelentős részét van, amikor zöldebb vagy csomagolásmentes cuccok jelentik.

Ezek szerint a Marie Claire a kampányon kívül rendesen tud kommunikálni a fenntarthatósággal kapcsolatban az olvasók felé?

Szerintem igen. Nyilván nem ez az elsőszámú dolog, mert mindig van egy olyan téma, ami mellé kiállunk és az nem mindig az ökotudatosság. De minden hónapban van a magazinban zöld tartalom, az online felületen pedig nagyon sok ilyen cikk található. Szerintem ez függ attól is, hogy milyen emberek alkotják a szerkesztőséget. Nálunk elég sok tudatos ember van, például a stylistunk is nagyon fenntartható módon él és rááll a szeme azokra a darabokra, amik zöldebbek. Az életmód újságírónk is eléggé zöld és mindenféle DIY praktikát kipróbál. Egy lifestyle magazinnál nagyon sok múlik azon, hogy kik írják ezeket a cikkeket, és nálunk olyan emberek írják, akiknek tényleg fontos a fenntarthatóság, így mindig becsöpögtetünk egy-két olyan dolgot, ami ökotudatosabb.

Szerinted a közösségi média lehetőségeit hogyan lehetne jobban kihasználni a környezettudatosság szempontjából?

Ez egy nagyon érdekes kérdés, meg nagyon nagy az ellentét. Ebben a hatalmas dömpingben a kisebb márkáknak nehéz dolguk van, nekik nincsen pénzük meg lehetőségük hirdetni vagy nagyobbá válni, kevesebb embert érnek el. Én például a magazinok felelősségét abban is látom, hogy próbálják ráirányítani a figyelmet a kisebb márkákra, a különböző kezdeményezésekre, vagy bármilyen olyan szervezetre, aki ökotudatosságal foglalkozik. Mi ezt gyakran csináljuk, például az Instagram tartalmainkat gyakran nem a szerkesztők készítik, hanem átveszünk mindenféle posztot. Nagyon fontos, hogy ezeket honnan vesszük át, mert átvehetem egy nagy luxusmárka posztját abban a reményben, hogy sok like-ot fog hozni, de átvehetem egy kisebb márka posztját is ezzel nagyobb publicitást adva nekik. Másrészről pedig fontos lenne, hogy több olyan marketing szakember legyen, aki kifejezetten a zöld márkákkal foglalkozik és azoknak a márkaépítésével. Van egy-két ilyen szakember itthon, de többre lenne szükség. Szerintem, ami még nagyon fontos lenne, az a személyességnek a kihasználása, ez mostanában nagyon fontossá vált a közösségi médiában. Úgy tűnik, az embereknek fontos, hogy archoz tudják kötni az ügyeket. Itthon vagy csak kampányszerűen beszélnek az ökotudatosságról, vagy nagyon kicsi az. Nyilván itthon is vannak kivételek, de még van ebben lehetőség.

Mit ajánlanál azoknak, akik most terveznek ezen a környezettudatosabb úton elindulni? Mik azok a nem túl radikális változások, amiket ők is meg tudnak tenni?

A radikális lépések sokszor eltántorítják az embereket. Én mindig azt szoktam mondani, hogy valami olyasmivel érdemes kezdeni ezt az ökotudatosságot, amihez nincs erős érzelmi kötelékünk, ami miatt nagyon nehéz és fájdalmas lenne ez a váltás. Például, ha valakit nem érdekel annyira a divat vagy az öltözködés, akkor nézzen utána olyan fenntartható márkáknak, amik nem a high fashion kategória és nem nagyon kirívó cuccok,  kinézetre nem sokban különböznek az adott személy jelenlegi ruhatárától, de tényleg tesznek a környezetvédelemért. Vigyázat, a green washing jelenségre érdemes figyelni, attól még nem ökotudatos egy márka, hogy zöld a logója és a pólón ott a Save the planet felirat! Ha valakinek nem fontos annyira a szépségápolás, akkor az a három-négy dolog, amit használ, legyen ökotudatosabb opció. Csomagolásmentes, mikroműanyag-mentes, helyi vállalkozástól származó, de hatékony cucc. Ezek után jöhetnek azok a személyes ügyek, amik nehezebbek számunkra, de teljesítésük után sikerélményünk van. Sok embernek a legnehezebb dolog, az a fast fashion-ről való lemondás, főleg itthon, mert a magyar közönség nagyon árérzékeny. Sajnos kevés az olyan alternatíva a piacon, ami nem nagyon drága, de mégis fenntartható opció. Ilyenkor azt szoktam mondani, hogy a nem vásárlás az mindig jobb, mint a vásárlás. Ha felmerül, hogy mivel kezdjünk, akkor az az elsőszámú tipp, hogy ne vegyünk dolgokat. Persze, ezzel nem azt mondom, hogy mondjunk le mindenről, ami a 21. században, a kultúránkban benne van. De nagyon sok tárgyunk van, nagyon sok fizikai dolog vesz minket körül – több, mint a történelemben eddig valaha. Egy kicsit érdemes lenne tudatosítani magunkban, hogy mennyi mindenünk van már.

Az interjút Horváth Nikolett, alapszakos hallgatónk készítette. Kép: Bobák Szilvia.