Balogh Elek 2012-ben indította el Magyarország első online roma TV-jét. A csatorna hamar sikeres lett, időközben csatlakoztak befektetők a vállalkozáshoz, így 2019-től már kábel TV formátumban is elérhető. Az évek során az új befektetők, Radu Morar és Schatzné Kovács Mária – aki Habony Árpád üzleti köreihez köthető, férje, Schatz Péter volt a tulajdonosa többek között a Ripstnak- apránként kivásárolták Baloghékat a cégből. Balogh idén úgy döntött, hogy lányával, Balogh Vanesszával együtt elhagyják az általuk felépített médiumot. Baloghot a Dikh TV történetéről illetve az elválás körülményeiről kérdeztük.
Hogyan született meg a Dikh TV ötlete? Mi indíttatott arra, hogy csinálj egy roma TV-t?
Az úgy történt, hogy öt évvel ezelőtt nem vettek fel minket egy munkahelyre takarítónak. Azt mondták, hogy mi romák vagyunk, és romákat nem akarnak foglalkoztatni. Gondolkodtunk, hogy mit kéne csinálni, és arra jutottam, hogy mivel a romáknak nincs semmilyen médiájuk, ezért valamit össze kellene hozni. A YouTube-on akkor jöttek be ezek az online közvetítések, és arra gondoltam, hogy ez jó kezdet lehet, megpróbálhatom véghezvinni. Végül is az indíttatott, hogy bemutassuk, hogy a cigányságnak van olyan oldala is, amit nem nagyon ismernek, illetve ismernek el. Hogy a jó oldalunkat, a pozitívumokat is mutassuk be a nem romáknak. A mi kultúránkat, a mi életünket szerettük volna bemutatni.
Semmi anyagi forrásunk nem volt rá, önkéntesen jöttünk össze. Az alap csapatban benne volt még Szilvási István, Borók Szabina és Balogh Fruzsina is. Mindenki, akinek volt otthon egy kamerája vagy valami eszköze az behozta a cigány önkormányzatra – mert végül is a kispesti cigányönkormányzat helyén működött ez az egész – s hát próbáltunk valamit összehozni. A cigány önkormányzatnak volt egy kis költségvetése, abból próbáltunk annyit kivenni, hogy kábeleket meg egy-egy számítógépet vegyünk. Az emberek maguktól jöttek, lelkesedésből csináltuk az egészet, nem az anyagi vonzata érdekelt, senki nem kapott fizetést. Nem ismertük a piacot, nem tudtuk, hogy lesz-e nézettségünk vagy sem, csak kíváncsiak voltunk, hogyan fogadnak minket, ha egy ilyennel előhozakodunk. Elkezdtünk egy élőzenés kívánságműsort -mivel köztünk nagyon sok zenész van-, és jól fogadták. Aztán egyre többen követelték, hogy még élőzzünk, még csináljuk, mert ez kell nekik. Amikor én még benne voltam olyan 10-12-en csináltuk. Felfejlődtünk az évek alatt, ennyi év alatt azért sokat kellett dolgozni, szenvedni.
Mit jelent a dikh szó?
Azért adtam neki a Dikh TV nevet, mert az magyarra lefordítva azt jelenti, hogy nézd. És amikor ez megvolt, akkor kezdtem el felkeresni azokat az ismerősöket, akik úgy éreztem, hogy valamit tudnának hozzátenni.
A Roma Önkormányzattal jó viszonyt ápoltatok?
Mivel a Roma Önkormányzatnak az elnöke a mai napig is én vagyok, igen.
Szerinted mitől lett ilyen sikeres a TV, illetve a Minden álmod?
Gyakorlatilag nincs piaca a roma médiának, régen volt egy-kettő, de ezek megszűntek vagy csődbe mentek. A Minden álmod miért lett ilyen sikeres? Az egyszerűsége miatt. Amiatt, hogy amatőr, a cigányságról szól, teletűzdeltük poénos elemekkel, szórakoztató volt, szóval aki ki akart kapcsolódni az leült, végignézte és elmosolyodott kicsit. Persze ezeknek az embereknek készült, nem egy komoly réteget szólított meg, hanem inkább azt, aki szórakozni akart.
Említetted, hogy régebben is voltak a romasággal foglalkozó, roma kultúrát bemutató platformok. Melyek voltak ezek?
Volt a C Rádió, önálló frekvenciával, amelyet Budapest környékén lehetett fogni, de az is megszűnt – úgy tudom, hogy támogatás hiányában nem bírták magukat fenntartani, és így csődbe ment az egész – ezen kívül volt ilyen Cigány Ház, ahol roma együttesek léptek fel. Volt roma táboroztatás, szóval elég nagy nyüzsgés volt a roma életben. Ez a 90-es évek közepéig tartott, utána anyagi okok miatt mindegyik megszűnt lassan.
Visszatérve a Dikh TV-re, a következő kérdésem az lenne, hogy miért nem rendelkeztél tulajdonjoggal az Első Roma Média Kft.-ben? Mert ugye azt tudni lehet, hogy a lányod, Balogh Vanessza volt a bejegyzett tulajdonos.
Mivel már nem vagyok annyira fiatal, a lányomnak akartam megalapozni a jövőjét. Hogy ő vigye valamire. Ezért is sirattam és kértem, hogy legalább akkor a lányom még képviseljen engem, ő legyen benne még tulajdonos, mert azt akartam, hogy neki ez legyen a jövője, ebből tudjon majd megélni. Azt kell, hogy mondjam, hogy az első két-három évben, mikor elindult a Dikh TV, akkor sem tudták, hogy én vagyok a vezetője. Azt hitték nagyon sokáig, hogy Szilvási István a kitaláló és a tulajdonos, mert nem szerettem az előtérben lenni. Nem szeretem a nyilvánosságot.
A befektetők kormányközeli körökből érkeztek. Nem érezted ennek a veszélyét?
Én nem tudtam. Amikor én elkezdtem együtt dolgozni a Raduval, akkor ő volt a Sláger TV és a Sláger FM tulajdonosa is. Úgy egyeztünk meg, hogy fele-fele arányban fogjuk képviselni a céget. Rá pár hónapra említette, hogy lesz egy személy, aki be akar szállni, és valószínű, hogy van anyagi háttere. Én azt mondtam a Radunak, ha ő úgy gondolja, hogy ezzel előre visszük a Dikh TV-t, akkor felőlem jöhet, csak akkor legyen előrehaladás. Aztán tavaly decemberben, amikor kipattant a hírekben, hogy kihez kapcsolódik [Habony Árpádhoz a szerk.], akkor rákérdeztem az új tulajdonosra, hogy akkor most mi ez? Ő tagadta, hogy lenne bármilyen kapcsolata, én meg nem piszkálódtam, nem mélyedtem bele, hogy ez mennyire igaz. Ha az újságok írták, akkor biztos lehetséges. Nekem nem mondták, hogy van kapcsolat vagy nincs kapcsolat, de nem is kutattam utána, nem is tudnék utána kutatni. Amikor megtudtam, az az igazság, hogy már nem volt igazán bizodalmas kapcsolatunk az új tulajdonossal, mert ő teljesen mást akart, más értéket képviselt, mint amit én szerettem volna.
Miben volt más?
Én azt szerettem volna, hogy a Dikh TV egy kis szórakoztató csatorna legyen, hírekkel, dokumentumfilmekkel. Nagyon szerettem volna, hogy folytatódjon a Minden álmod, mert úgy éreztem, hogy az egy sikerszéria, és bűn lenne nem folytatni, de nem kaptam rá lehetőséget. Mivel nekem nem volt rá anyagi forrásom, azért is álltam össze Radu Morarral, ők meg nem adtak rá semmilyen költségvetést. Vagyis adtak volna, de olyan keveset, hogy nem tudtam volna kihozni még egy részt se belőle, így inkább mondtam, hogy nem fogom csinálni.
Ők milyen irányba vinnék a Dikh TV-t?
Szerintem ilyen zenei csatorna irányába. Ahogy én belenézek, most már mint kívülálló, azt veszem észre, hogy kezd hasonlítani a Sláger TV-re. Én nem ezt akartam. Azt szerettem volna, hogy hasonlítson egy olyan médiára, ami a magyarokat közelebb hozza, viszont a cigányok is magukénak érzik. Ezzel ellentétben most nagyon sok a zenei klip, YouTube-klip, és alig van olyan értékes műsor, ami előrébb vinné ezt az ügyet. Nagyon hiányolom az olyan dokumentumfilmeket, amik a cigányságról szólnak, az olyan stúdióbeszélgetéseket, amelyek megoldást próbálnak találni a cigányság problémáira, és hogy mit kellene csinálni, hogy jobbá tegyük. Csak a zene. Nem ezt képzeltem el.
Radu Morar tagadja azt a vádat, hogy „kilopták” alólad a Dikh TV-t, hiszen neked nem volt tulajdonjogod, illetve azt nyilatkozta, hogy nem szerette volna, hogy Balogh Vanessza kilépjen a cégből.
Ez így igaz, ők nem szerették volna, hogy kiszálljon, viszont olyan környezetet és hangulatot teremtettek, hogy nem éreztük jól magunkat. Olyan megnyilvánulásaik voltak, hogy mi maradjunk csöndben, mert nincsen pénzünk, nincs beleszólásunk semmibe. Nem készíthetünk műsort, nem dolgozhatunk, csak Vanesszának a neve legyen ott. Amikor annak idején odamentem a Raduhoz, kihangsúlyoztam, hogy szeretnék nyugodt körülmények között dolgozni, és ha megkapom a lehetőséget, megköszönöm és lelkesen fogok dolgozni. De sajnos erre nem kaptam lehetőséget. Azt vettem észre, hogy magától elkezdett a két tulajdonos dolgozni, mert nekik van anyagi forrásuk, engem pedig mindenből kihagytak és csak úgy vettem észre, hogy van egy új műsor, ha néztem a TV-t és rábukkantam. Tudom, azt is mondta, hogy mi sikkasztottunk. (nevet) Ugye a YouTube- csatornát azt én fejlesztettem már öt éve, én készítettem rá az anyagokat, a klipeket, és persze, hogy tavaly is a YouTube bevételből csináltam az egészet. Emiatt mondta, hogy nem jól kezeltem, mert hogy minek költöttem a YouTube csatornára, miért nem adtam bele a cégbe. Szerintem akkor nem fejlődött volna a csatorna. Így hát azóta sincsen klip, az utolsót én tettem fel.
Ők nem is terveznek klipeket feltölteni?
De tervezik persze. Én felajánlottam, amikor elváltunk, hogy ha gondolják, szívesen fejlesztem YouTube-ot, gyártok rá klipeket, de ők elzárkóztak. Azt, hogy ők hogyan fogják folytatni a YouTube csatornát, én nem tudhatom. De vélhetően fognak rá termelni anyagot.
Raduékkal milyen viszonyban vagytok jelenleg?
Semmilyen viszony nincs. Nekem most öt éven keresztül nem szabad videóklipeket gyártanom, nem szabad YouTube csatornát indítanom, nem szabad online felületet nyitnom, ezektől el vagyok tiltva.
Ez áll a szerződésben?
Igen, ilyet kellett, hogy aláírjak. Alá is írtam, hiszen én már el akartam jönni. Ez van.
Beszélő viszonyban vagytok?
Beszélő viszonyban nem nagyon vagyunk, mert végül is nagyon nehézkes volt az elválás. Ő azt mondta nekem, hogy ha maradok, akkor sok év után lesz majd jutalék, de addig nem dolgozhatok, legyek otthon, ne csináljak semmit. Nekem ez így nem jött be, hogy ne dolgozzak semmit, és ha majd pár év múlva lesz haszon, odaadnak belőle valamennyit. Inkább úgy döntöttem, hogy elfogadok valamekkora összeget és otthagyom az egészet.
Az összeg publikus?
Nem, mert köt a titoktartási szerződés. Sokan beszélnek róla, hogy száz milliókról van szó, de ennek a töredékét kaptam meg valójában. Annyit tudok elmondani, hogy 1 és 50 millió forint közötti árról beszélünk. Ahhoz képest, hogy benne van sok-sok éves munkám, egy felfuttatott YouTube csatorna, ami anyagilag is jó havi pénzt jelent nekik most, meg felépítettem egy brand-et, egy ismertséget, egy márkát, egy jó Facebookos oldalt átadtam nekik, ahhoz képest nem nagy összeg.
Megkérdezhetem, hogy ez a YouTube csatorna hozzávetőlegesen milyen bevételt jelent havonta?
Ez megint csak titok, szóval nem mondhatom, az ő kérésükre.
Nagyjából sem?
Pár százezresek voltak a bevételek.
Maradtak romák a TV vezetőségében? Úgy érzed, hogy a romák képviseltetve vannak?
A vezetőségben nem maradt roma. Akik voltak, a Balogh Fruzsi és a Pap Róbert, ők el lettek küldve.
Tehát az összes romát elküldték?
Mondhatni igen.
Ez miért lehet?
Ők arra hivatkoztak nekem, hogy takarékossági szempontból. De ez azért nem igaz, mert most is vesznek fel új embereket. Végül is nem tudták megmagyarázni, csak olyan kreált indokokkal, mint például, hogy takarékoskodni kell. De ennek a háttere nem ez volt, mert akkor miért csak a vezetőségből küldtek el embereket. Meg hát Vanesszának is volt munkája, és amikor jött az új tulajdonos, őt is leváltották és nem lehetett már ügyvezető igazgató.
Szerinted miért küldték el a romákat?
Nagyon sokat gondolkoztam ezen, és nem tudom. Én máshogy csináltam volna, mert egy roma TV romák nélkül nem lesz az igazi. Nem tudom, hogy miért tették ezt, biztos van egy elgondolásuk, amibe mi nem fértünk bele.
Milyen terveid vannak a jövőre?
Eddig is a Roma Önkormányzatnak a képviselője voltam, meg van egy egyesületünk, most ért véget a tanoda programunk, amiben gyengébb tanulókat korrepetáltunk, hogy jobb jegyeket érjenek el. Ez két éves program volt, most megint pályázunk. Az Élelmiszerbankkal vagyunk kapcsolatban, szoktunk osztani élelmiszert a kerületi rászoruló családoknak. Végül is itt van a Roma Önkormányzat, amit kell, hogy csináljak. Tehát nem unatkozom. A médiával kapcsolatban nem gondolkodom, nem is gondolkodhatok most öt évig. Addig semmit nem szeretnék a médiával kezdeni.
Az interjút Sándor Panka és Báthori Benjámin hallgatóink készítették. Nyitókép: Facebook