Mennyire hatékony, milyen új kihívást jelent, mik az előnyei és hátrányai, élvezhető-e a távoktatást? Az ELTE BTK Média tanszék tanárai számoltak be nekünk saját tapasztalataikról.
Mivel én újságírást tanítok, ráadásul gyakorlati feladatokon keresztül oktatom ezt a tárgyat, ezért az elején úgy éreztem, különösen nehéz lesz a távoktatásban boldogulni. Habár szerencsére a karantén előtt még a személyes interjúkészítést gyakorolhatták a diákjaim (nagyinterjúkat készítettek neves médiaszakemberekkel), egészségbiztonsági megfontolások miatt azóta a saját cikkeikhez személyesen már nem tudnak beszélgetni a szereplőkkel, nem mehetnek a terepre, így személyes megfigyeléseik fájóan hiányoznak.
Mesélte Munk Veronika, aki összességében eddig pozitív tapasztalatokat szerzett, de nagyon várja a személyes órákat és az „életszagúbb” újságírás-gyakorlatokat. Vezetésével online térben vagy telefonon folytathatták tovább az interjúzást a hallgatók, valamint online tartották a kurzusokat és az egyéni konzultációkat is, meghívott vendégekkel.
Jamriskó Tamás rádiós/podcast órát tartó oktatónknak is nem várt nehézségeket okozott a távoktatás. Az átállás során még fontosabbnak tartotta az egymás iránti bizalmat és figyelmet.
Nem könnyű mindannyiunk helyzete, de lássuk meg benne a lehetőségeket és a kihívásokat, és azt is, hogy fejlődni tudunk és persze jobban megismerjük magunkat. Utóbbira a távoktatási körülmények miatt, előbbiekre pedig azért érdemes figyelni, hogy felismerjük, mit tanulhatunk a helyzetből, az új szituációkból, milyen új képességeket sajátíthatunk el, hogyan ismerkedhetünk meg akár új programokkal és szituációkkal.
Írta Tamás, aki örül, hogy új lehetőségeket is rejtett ez a nem várt időszak.
A távoktatás legfontosabb belátása, hogy semmi nem pótolja az élő, tantermi interakciót: bármennyire is lelkesek vagyunk, bármilyen profi rendszert, eszközt, szoftvert használunk, az élmény nem ugyanaz. Ettől eltekintve nekem jó tapasztalataim vannak.
Mondta Hermann Veronika, aki köszöni a diákok igyekezetét és rugalmasságát, hogy partnerek voltak az átállásban. Oktatónk azt is hozzátette, hogy szerencsére a hallgatók nem szünetnek fogták fel a távoktatást, hanem igyekeztek partnerek lenni.
A legtöbben valószínűleg fölmértük, hogy ez nem egy jópofa kísérlet, vagy szünet, hanem egy nehéz helyzet, amit közösen kell megoldanunk, úgy, hogy viszonylag kevés legyen a járulékos veszteség.
Végh Veronika a tanszéki szerkesztőség oktatója számára néhol előnyt, olykor hátrányt jelentett a rendkívüli helyzet. Sajnálja, hogy azok a rendezvények, amelyekre a félév során készültek, nem tudtak megvalósulni. Elmaradt a szakmai gyakorlatos tájékoztató nap, ahova rengeteg szakembert hívtak meg és a Kipakol a Média Tanszék program is. Előnynek vagy könnyebbségnek élte meg, hogy a szerkesztőség rendelkezett a legtöbb információval, és megpróbált reményt adni a hallgatóknak, oktatóknak.
Oktatóként is elmondhatom, hogy nem volt hiábavaló ez a félév. Különleges volt, felejthetetlen volt és valószínűleg mindenkinek az emlékezetében örökké megmarad. Később majd valószínűleg nevetünk rajta egy kávé fölött, vagy épp sztorizunk róla a tanszéki bulin a Beat-ben, de elfelejteni semmiképpen sem fogjuk.
Szöveg: Fafka Borbála. Kép: Unsplash