Itt a tavasz, bár még az idő szélsőséges, de a napsütéses reggelek egyre gyakoribbak. A téma tehát aktuális: középpontban a kerékpározás, egészség és környezetvédelem, a városi kerékpáros aktivizmus. Hammer Ferenc tanszékvezető Kreatívgazdaság-gyakorlatok című órájának vendége Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese, szóvivője, az I bike Budapest felvonulás és mozgalom szervezője, kampányokért és a szervezet kommunikációjáért felelős munkatársa volt.
Ahogyan az óra többi vendége is, Áron is az ELTE BTK-n végzett, film és média szakon. 2006-tól 2012-ig volt egyetemünk polgára. Amíg a hallgatóság gyülekezett, múltidézéssel indította az előadást: nyugtázta, hogy minden a régi rendben. A terem, a felszerelés, a folyosó eszébe juttatta az egyetemi emlékeket. Abban a teremben, amiben most órát tart, még nem olyan régen neki tartott Hammer Ferenc.
Első kérdése az volt a hallgatókhoz, hogy ki szokott kerékpárral közlekedni a fővárosban, illetve ki az, aki érdeklődik az urbánus kérdések iránt, ő ugyanis már az egyetemre kerékpárral járt.
Gimnazistaként még nagy távokat kellett volna megtennie, ezért nem ez volt a fő közlekedési eszköze az iskolába menet, de barátaival már túrákat terveztek a János hegyre, valamint részt vett a nagyobb felvonulásokon. Miután 2006-ban leérettségizett, onnantól lett mindennapi társa először „az a régi monti”, aminek hiába próbálta feljebb emelni ülését, hogy kényelmesebb és gyorsabb legyen, nem volt egy könnyű darab. Az egyetemre járáshoz már szüksége volt egy kényelmesebb eszközre.
Ezek az idők szóltak igazán arról a dzsungelharcról, mondta, amelynek gondolata aggodalomra ad okot ma is, és egyfajta gátként áll a kerékpárjukat napi szinten használni tervezők gondolatai elé. Ez azonban tévhit, mondta Áron, véleménye szerint az akkori időkhöz képest már rengeteg előrelépés van, sokkal könnyebb az élet kerékpárral, mint azelőtt. . A hőskorban Budapesten nagy érdeklődés volt a kerékpárkultúra iránt, viszont a körülmények nem voltak adottak hozzá. A fejlesztések pár évvel később jöttek a nagy biciklis boomhoz képest, érdekes, hogy a legnagyobb növekedés akkor történt, amikor még nem volt ennyi kerékpársáv és tároló.
Aktivista szellemiségű ember lévén az egyetem valamint munkái mellett (újságíróként is tevékenykedett több évig például az Átlátszó.hu-nál) belekerült és benne maradt egy közegben, akik azért dolgoztak, hogy a kerékpározás terjedését és fejlődését segíthessék elő. Nagyobb bringás felvonulásokat, kisebb demonstrációkat szerveztek, valamint fokozatosan belefolytak szakmai, urbanisztikai munkákba is. Körülbelül 10-12 éve jött létre a Magyar Kerékpárosklub. A civil szervezetnek vannak szakemberei, mérnökei, van kommunikációs embere (Áron személyében), és van, aki a tagsággal, adminisztratív ügyekkel foglalkozik.
Nagyon fontos a Kerékpárosklubban, hogy mozgalom maradjon, azok segítsék a működését akár önkéntességgel akár finanszírozásban, akikért dolgozik”
– mondta, emiatt nem indulnak sem állami sem EU-s pályázatokon, a finanszírozást tagsági díjakból, adó 1%-ból, adománypólókból oldják meg.
A tagok biztosítást és kedvezményeket kapnak cserébe. A magyar viszonylatban igen magas, civil szervezetekhez képest szép számú, nagyjából 2500 tag számára azonban a legjobb motiváció, hogy a bringás ügyet támogatják.
Egy mondatban összefoglalva: azért dolgozunk, hogy sokkal többen és sokkal jobb körülmények között tudjanak kerékpárral közlekedni.
A Kerékpárosklubban elnökségi tagként kezdte 6 éve, önkéntesen, aztán 4 éve irodai munkatárs is a központi irodában, ahol, ahogy elmondta, mindössze 5-en dolgoznak. Ő az, aki minden kommunikációért felelős, ő tölti meg a közösségi média oldalakat, a Facebook és Instagram profilokat tartalommal, honlapot fejleszt, hírlevelekért felel, sajtókapcsolatokat ápol. Kiemelkedő tevékenységük a héten meghirdetésre került „I bike Budapest”, ami egyszerre tömegdemonstráció másfelől kiváló esemény. A „Bringázz a munkába!” kampányuk a dolgozókat célozza meg, míg a metrópótló kampányuk során a kerékpáros lehetőségeket ismertették meg elsősorban azokkal, akik a 3-mas metró vonalán szeretnének közlekedni. Emellett, ahogy mondta: „próbálunk minél több várossal, önkormányzattal, hivatallal szakmai kapcsolatot kialakítani”.
Az óra első felében elhangzott bemutatkozás után áttért a beadandókra (a diákoknak az órához kapcsolódó feladatot kellett megoldaniuk).
A diákoknak arra kellett választ adniuk: „Hogyan vennél rá minél több 18-25 évest, hogy biciklivel közlekedjenek a mindennapokban?” Elsősorban kommunikációs projektekre volt Áron kiváncsi, de formai megkötés nélkül lehetett ötleteket kidolgozni. Volt szó a hazai közbringa projektről, annak bürokratikus voltáról, az egyszerűsítés igényéről. Volt, aki összehasonlította a magyarországi modellt egy másik európai város közösségi-kerékpár lehetőségeivel. Felmerült a biciklis bolhapiac gondolata: Áron elmondta, az egyik saját kerékpárját is használtan vásárolta. Előjött az infrastruktúra kérdése is, amely a kulcskérdés, hiszen a legjobb kommunikációs eszköz a környezet, ahogyan kinéz elég hívogató-e arra, hogy a társadalom legszélesebb rétegei szívesen biciklivel közlekedjenek. Esett szó továbbá pénzügyi ösztönzésről, eseményekről, a közösségi élmény fontosságáról, a távolság kérdéséről, ezzel együtt várostervezési intézkedésekről (holland mintáról). Arról, hogy a városi kerékpározás nem igényel csúcstechnológiát, a legegyszerűbb kerékpárral is átélhetjük ugyanazt az élményt. Volt olyan hallgató, aki csaknem leírta a metrópótló kampányukat, és a már említett „Bringázz a munkába!” kampányt, itt kikérte a hallgatók véleményét ennek egyetemi formájának megvalósításáról. Oktatási kérdések, azok népszerűsítéshez való viszonya, szemléletformálás került terítékre. Kifejtette: téves és káros az „autósok és biciklisek” megközelítés, amellyel számos újságíró rendszeresen megkeresi, számukra a válasz: nem létezik ez a konfliktus, nincsenek autósok és biciklisek, autóvezetők és kerékpárral járók léteznek, akik átfedik egymást, egyszer ezzel másszor mással vannak jelen a forgalomban. Nem a kasztokra bontás, hanem a valóság ilyen megközelítése szükséges az együtt közlekedéshez. A Kerékpárosklub egyébként újraértelmezte a közlekedésbiztonsági diskurzust, és Együtt Közlekedünk címmel indított díjnyertes szemléletformáló kampányt.
Kommunikációs szakemberként feltette a kérdést:
mit gondoltok, hány százaléka a munkának a kommunikáció?
A hallgatók 50 és 60 százalék körül tippeltek, ami csaknem fedi a valóságot.
Egyik fontos kommunikációs feladat a kerékpáros szervezetnél a sok tévhit lebontása, amely az emberek fejében él. Ilyen többek között a szezonalitás, a közvetlenebb szmog-fertőzés, a veszélynek kitettség, a kerékpározásra szubkultúraként való tekintés stb. Áron elmesélte, hogy meglepő eredményt hozott egy vizsgálat, amikor szmogmérővel szereltek fel két embert, akik közül az egyik autóval, míg a másik biciklivel vágott át Budapesten. A párharcból a kerékpáros került ki győztesen, hamarabb kitisztult körülötte a levegő, mint a személyautó belteréből. Tévhit továbbá, hogy a kerékpáros kultúra szubkultúra, ennek megdöntésére igyekeztek például dán mintára öltönyben és szoknyában közlekedő emberek képeit széles körben bemutatni.
A veszélyes környezetről elmondta, az veszélyérzet sokkal nagyobb, mint a valós veszély, amely fenyeget minket a nyeregben. Itt azonban magunk urai lehetünk, amely fontos szempont volt Áron életében is, ő személy szerint az extrovertált és introvertált hozzáállás határán mozogva a tömegközlekedést túl soknak, a magányos városi zötykölődést egy autóban túl kevésnek tartja.
Végül rátért a szervezeti kommunikációra: milyen célokra kommunikálhat egy civil szervezet, amely változást akar elérni az országban? Mi szükséges például egy felvonulás megszervezéséhez, a média figyelmének felkeltéséhez az információs zajban? Beszélt a kommunikáció szervezeti stratégiát szolgáló működéséről, arculattervezésről, kampánytervezés módszereiről, kiemelte a közérthetőség és egyszerűsítés szükségességét. Kikérte a hallgatók véleményét a közösségi média hirdetéseiről, influencerek fontosságáról. Elárulta: az egyik legfontosabb cél a kommunikációval annak elérése, hogy az emberekben felkeltsék az érdeklődést, aztán legyen meg a döntés, hogy bringázni akarjanak, ezután bringázni is fognak. A kommunikáció azonban önmagában kevés, kell mögé a mérnöki munka, az infrastruktúra fejlesztése.
Egy kis spoiler: ahogy megtudhattuk, jövőhéten Amszterdamba utazik, egy kerékpározásról szóló film befejezésének érdekében.
Kiemelt kép: Halász Áron, Szöveg: Molnár Gergő