Abodi Dóra 2010-ben indította el saját divatmárkáját Dora Abodi néven. Ruhakölteményeit több híres magazinban és világsztáron is láthattuk már. Az ország egyik legsikeresebb divattervezője egyéb más tanulmányai mellett az ELTE Média hallgatója is volt.
Erdélyben születtél. Gondolkoztál esetleg azon, hogy a magyar vagy román népmotívumokat megjelenítsd egy-egy ruhadarabon?
Az erdélyi kultúra sokkal több és sokrétűbb, mint csak a népművészet önmagában. Amikor Erdély kapcsán tradícióra gondolnak az emberek, mindig a népművészet, meg a rurális milliő az első, ami beugrik. Én Kolozsváron születtem, a családom sok évszázados urbánus, értelmiségi és nemesi múltra tekint vissza. Kolozsvár a nagy Magyarország egyik legjelentősebb, legfejlettebb és legnagyvilágibb városa volt és mindig is nagyvárosi hangulata volt. Azt gondolom, hogy az ABODI nagyvárosi, multikulturális és nemzetközi. Ez persze nem jelenti, hogy nem használtam vagy használok tradicionális motívumokat a kollekcióimban, természetesen volt erre precedens többször is, de mindig fontosnak tartottam, hogy ezt az egzotikumot vagy „közép-kelet-európai vibe”-ot egy nemzetközi kontextusba helyezzem és úgy építsem be, hogy új értelmet nyerjen és ne csak önmagával kommunikáljon.
Nagyapád, Abodi Nagy Béla festőművész volt, valamint szüleid Nagy Géza és Nagy Stoica Georgeta szintén festőművészek és grafikusok, a képzőművész közeg miként volt rád hatással?
Amikor egész kicsi voltam, anyukám magával vitt a művészeti iskolába, ahol tanított, mert nem volt babysitter akkoriban és végig ültem és rajzoltam az óráit, aztán óvodába se jártam, mert antiszociálisnak nyilvánítottak 2 hét után, mivel nem voltam hajlandó délután aludni, így apukám hazavitt az oviból és attól kezdve vagy a szüleim, vagy a nagyapám műtermében voltam, vagy a nagymamámmal, aki szintén a képzőművészetire járt anno, mentem velük mindenhova. Igazából ez később se változott, Nagyon sok mindent megtanultam tőlük a művészetről, illetve később a designról és persze a műtárgyakról és az esztétikámat is formálta. Anyukám később két nagy hazai textilcég vezető tervezője volt sok éven át. Elég hardcore módon maximalista a családom, a tökéletességre való törekvés erősen megvan.
A jogi tanulmányaid mellett miért épp az újságírásra akartál szakosodni?
17-18 éves koromban nem annyira láttam át a saját jövőmet és vágyaimat, így akkor a jogi pálya egy jó választásnak tűnt, bár visszaemlékezve az irodalmon, divaton, bulizáson és művészeten kívül nem sok minden érdekelt. Szóval felvettek az ELTE jogra, viszont az első év után a lelkesedésem igencsak megcsappant és szerettem volna valami érdekesebbet, kreatívabbat, szabadabbat tanulni, ahol lehet írni és coolabbnak is tűnt, mint a jog. Így jött a média szak.
A média szak nagyon eltér a divattervezéstől, mégis mik azok a dolgok, amiket itt tanultál és később segítettek a karrieredben?
Minden mindennel összefügg szerintem. A brand építés alapja a kommunikáció, fontos, hogy egyértelműen tudjam kommunikálni a brand víziót, a kollekciók témáját és fő üzeneteit, a médiában és social mediában való megjelenés mikéntje is esszenciális.
Mikor fogalmazódott meg benned az, hogy a divattervezést szeretnéd a hivatásodnak tudni?
A jogi egyetem harmadik-negyedik évében, amikor már nagyon szenvedtem az érdektelenségtől és elkezdtem ruhákat tervezni. A jogi egyetem után a média szakot már nem fejeztem be, elmentem divattervezést tanulni először a Mod’Artba és utána Milánóba mesterképzőre.
Milyen üzenetet akarsz átadni a ruháidon keresztül? Milyen értéket képvisel az Abodi?
Minden kollekcióm másról szól. Alapvetően az ABODI attól nagyon különleges, mert vagy egy nagyon erős stílusa és arculata és nagyon bátor, nagyon kísérletező és nagyvilági. Pompás és gyönyörű dolgot létrehozása a cél és mindig a trendek előtt járunk. Fél évvel a Gucci előtt mi már kijöttünk repülő csészealjas kampánnyal, van egy unisusunk, egy szárnyas unikornisunk, ami a brand szimbóluma és rengeteg termékünkön, logón, díszletben megjelenik és a kollekciók egyik főszereplője is, erős és összetett a kollekciók narratívája és a referenciák is szerteágazóak. A közép-kelet-európai gyökereink pompás és büszke aspektusa erősen inspirál, a kultúránk gazdag elemei és ez keveredik azokkal a dolgokkal, amik egyébként érdekelnek: popkultúra, filmek, irodalom, sci-fi, régi hollywood-i dívák, minden, ami olasz, minden ami művészet, clubbing, állat és környezetvédelem, úgy általában a természet, főleg az állatok kommunikációja és viselkedése.
Mit jelent neked a divat? Hogyan tudod a legjobban kifejezni önmagadat?
A divat pontos lenyomata egy adott pillanatnak, korszaknak, embernek. Amit hordasz, nagyjából mindent elmond rólad, ha tetszik, ha nem. Olyan, mint a kézírás vagy az ujjlenyomat.
Melyik az az általad tervezett ruhadarab, ami Téged a legjobban reprezentál?
Egy konkrét ruhadarab nincsen, de vannak olyan ikonikus darabok és olyan kollekciók, amely nagyon fontosak. Például a Transformers vagy Vatican kollekció, a Dystopia gardens és az Arrival of Nancy kollekciók. A Twin Unisus pulcsink az egyik fő ikonunk, az iker unikornis-pegasus motívummal, vagy például a dekonstruált anyagokból építkező couture darabjaink. Szeretem a feltűnő volumenű nagyon dívás, „old Hollywood” ruhákat, ezeket „vanity” ruháknak hívom, van belőlük egy sorozat, de a nekünk fejlesztetett pöttyös francia tüllökből készült darabok is állandóan visszatérő elemek.
A hazai és külföldi divatmárkák közül melyik az a divatmárka amit a legjobban szeretsz és melyik áll a legközelebb az Abodihoz?
Más márkákhoz nem tudom az ABODI-t hasonlítani, hiszen pont az a cél, hogy más legyen, mint a többi brand. De vannak márkák, amiket kedvelek, pl. Vetements, Dolce & Gabbana, a Givenchy Riccardo Tisci korszaka, a Saint Laurent Hedi Slimane korszaka, Alexander McQueen, Mugler, Gianni Versace. Alapvetően a karakteres tervezők és darabok érdekelnek.
Ki a példaképed a divatvilágban?
Konkrétan példaképem nincsen, de Gianni Versace a legnagyobb kedvencem, mert mindent megtestesít, amiről nekem a divat szól és Coco Chanel, mert egy hatalmas és sikeres női karriertörténet, ami nagyon izgalmas és inspiráló.
Milyen tanácsot adnál azoknak, akik ebben a szakmában szeretnének dolgozni?
Nem nagyon szeretek tanácsokat osztogatni, attól olyan öregnek és okoskodónak érzem magam. Talán annyit fontos mégis kiemelni, hogy ez egy nagyon nehéz szakma és sok áldozattal jár és jelenleg a piac is nagyon trükkös, így rengeteg energia és invesztíció kell hozzá és nagyon sok alázat a szakmához. Az állandó alkalmazkodás, az állandóan változó trendek és felgyorsult termékfejlesztési nyomás egy végtelen energiaelszívó történet, bírni kell a strapát nagyon.
Egy szóval hogyan jellemeznéd a Dora Abodi márkát?
Hát azért több szó kell hozzá, mint egy :) fájdalmasan gyönyörű, barokk futurista, „bold”, „maximalista”, kicsit cinikusan romantikus, ellenpontozásokra építő, esztétizáló, nagyvilági-túlvilági-földönkívüli :)
Mi a legmeghatározóbb élményed a karrieredben?
Egy dolgot nehéz kiemelni, én az egész életet egy kalandnak és folyamatos építkezésnek fogom fel. Lehetne mondani a díjakat, vagy sztárokat, akik viselik a ruháimat, vagy hogy már a milánói la Rinascenteben lehet kapni a ruháimat. De amúgy nekem a kedvenc pillanataim azok, amikor készülnek az új darabok, vagy legyártatunk egy saját tervezésű anyagot és az beérkezik és csomagoljuk ki és körülálljuk és örvendezünk, vagy fotózzuk az új kollekciót és látom a képeken keresztül megvalósulni a víziómat. Szóval nekem az a legmeghatározóbb, ha valami olyan új dolgot meg tudunk csinálni, ami pár éve még elérhetetlennek tűnt vagy nagyon inspiráló az adott pillanatban.
Van olyan személy/ divatmárka akivel/amivel szívesen kollaborálnál?
Igen, valamelyik nagy nemesfémmel és drágakövekkel dolgozó ékszer és óra céggel, illetve szeretnénk idővel a parfüm/kozmetika/makeup és lakberendezés vonalon is elindulni..
Szerző: Milassin Lilla, fotók: Abodi Dóra