Zsolt K. Horváth

Lecturer

Zsolt K. Horváth is historian and lecturer. His work focuses on the social history of cultural forms and practices in 20th century Hungary and Europe, with a specific interest in the interconnections between the avant-garde and the workers’ culture, collective memory and visual memory politics, and the cultural history of everyday life and private life.

Selected Publications

Books

Zsolt K. Horváth and Ádám Takács, A 2005. évi zavargások és a francia média. [Suburban Riots of 2005 and its Consequences in the French Media] Budapest: AKTI, 2008.

Editorial Activities

Carlo Ginzburg, Nyomok, bizonyítékok, mikrotörténelem, [Clues, Proofs, and Microhistory], ed. Zsolt K. Horváth, Budapest: Kijárat, 2010.

A város láthatatlan mintázata. Pécs városa mint az emlékezet helye, [Invisible Pattern of the City. The City of Pécs as a Site of Memory] eds. József Havasréti – Zsolt K. Horváth, Budapest: Gondolat, 2010.

Pierre Nora, Emlékezet és történelem között, [Between Memory and History], ed. Zsolt K. Horváth, Budapest: Napvilág, 2010.

Léptékváltó társadalomtörténet, [Changing the Scale in Social History] eds. Zsolt K. Horváth, András Lugosi, Ferenc Sohajda, Budapest: Hermész Kör – Osiris, 2003.

Avantgárd: underground: alternatív. Popzene, művészet és szubkulturális nyilvánosság Magyarországon, [Avantgarde, underground, alternative: pop music, art and subcultural public space in Hungary] eds. József Havasréti, Zsolt K. Horváth, Budapest – Pécs: Artpool – Kijárat – PTE, 2003.

Articles

Le culte politique des morts à l’époque de Kádár. Le Panthéon du mouvement ouvrier à Budapest. In Figures mythiques en Europe centrale. Aspects d’un panthéon variable, ed. András Kányádi, Paris, Institut d’études slaves, 2010, p. 180-186.

Das vertikale Dorf: politische Technologie und Gemeinschafts-bildung im Hochhaus von Pécs, 1977–1989. In Die Halb-Vergangenheit. Städtische Räume und urbane Lebenswelten vor und nach der Wende, ed. Tímea N. Kovács, Berlin, Lukas Verlag, 2010, p. 196-233.

Emlékezet a történelem után. Pierre Nora és a Les Lieux de mémoire: az esettől a modellig [Memory after History. Pierre Nora and the Lieux de mémoire from the case to the model]. In Pierre Nora, Emlékezet és történelem között, [Between Memory and History] ed. Zsolt K. Horváth, Budapest: Napvilág, 2010, p. 377-407.

War – the eyes on our backs. The question of optical and political proximity in Robert Capa’s oeuvre. In Robert Capa: Így készül a történelem – History in the Making, ed. Lívia Páldi, Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, 2009, p. 37-54.

Les malades de la mémoire? Régime de violence et contretemps d’après-guerre. In Mémoire, contremémoire, pratique historique, ed. Ádám Takács, Budapest: Equinox, 2009, p. 42-57.

Das uralte Orchester der menschlichen Stimme. Politikum, Musik und Kollektivität in der Tätigkeit des Chors von Piroska Szalmás (1930–1940). In Feste Massen–Massenfeste. Ritualisierte Öffentlichkeiten im mittelosteuropäischen Raum, 1867–1939, eds. Károly Csúri, Magdolna Orosz, Zoltán Szendi, Frankfurt/M.: Peter Lang, 2009, p. 81-92.

L’extension du domaine de la vie privée. Ferenc Mérei et le groupe Tribu à Budapest, 1950–1956. Histoire@Politique. Politique, culture, société, N° 7 (2009). www.histoire-politique.fr (Online publication.)

A valóság metapolitikája. Kognitív realizmus a magyar társadalomkutatásban: szociográfia és dokumentumfilm. [Metapolitics of the reality. Cognitive realism in Hungarian social research: the sociography and the documentary film] In BBS 50 – A Balázs Béla Stúdió 50 éve, [50 Years of the Béla Balázs Studio] ed. Gelencsér Gábor, Budapest: Műcsarnok – Balázs Béla Stúdió, 2009, p. 275-286.

A munkáskalokagathia pillanata. Költészet, társadalomkritika és a munkáskultúra egysége: Justus Pál és a Munka-kör, [The moment of worker’s calocagathia. Poetry, social critique, and the unity of worker’s culture: Pál Justus and the cicrle of Munka] Café Bábel, no. 56 (2008), p. 151-163.

Pour une économie symbolique du travail de mémoire: sites, survivants et politique de reconnaissance en Hongrie, 1989–2005. In Expériences et mémoire: partager en français la divetsité du monde, eds. Bogumil Jewsiewicki, Erika Nimis, Paris: L’Harmattan, 2008, p. 260-274.

Les silhouettes de l’action sociale invisible. Production d’idéologie et pratiques autobiographiques au cas d’un recrutement dans l’entreprise Masped (1948–1949). In Atelier –iskola. Tanulmányok Granasztói György tiszteletére, eds. Gábor Czoch, Judit Klement, Gábor Sonkoly, Budapest: Atelier, 2008, p. 295-322.

The Redistribution of the memory of socialism: Identity formations of the survivors in Hungary after 1989. In Past for the Eyes: East-European Representations of Communism in Cinema and Museums after 1989, eds. Peter Apor, Oksana Sariskova, New York – Budapest, CEU Press, 2008, p. 247-273.

Emptying: Reshaping old cultural spaces in Budapest. In Andreas Fogarasi: Kultur und Freizeit, ed. Katalin Timár, Budapest: Műcsarnok, 2007, p. 25-32.

Movement and Epochenwollen. Photographical Memory of the Everyday Avant-garde: Gábor Dobos. In Dobos Gábor fotográfus, eds. Anikó B. Nagy – Edit Sasvári, Budapest, Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum, 2006, p. 3-15.

Über ‘Lieu de Mémoire’, ‘Trauma’ und ihre Bedeutung in Ungarn. Gedächtnisforschung aus begriffsgeschichtlicher Sicht. In Leitha und Lethe. Symbolische Räume und Zeiten in der Kultur Österreich-Ungarns, eds. Amália Kerekes, Alexandra Millner, Peter Plener, Béla Rásky, Tübingen & Basel: Francke Verlag, 2004, p. 37-49. (An online version is available in English: On ‘Lieu de Mémoire’, ‘Trauma’ and their Relevancies in Hungary. Memory Research in a begriffsgeschichtliche Approach », Kakanien Revisited, September 2004, p. 1-6. http://www.kakanien.ac.at/beitr/theorie/ZKHorvath1/

A lélek segédigéi. A munkaszolgálat tapasztalata és elaborációja: Mérei Ferenc. [Helping Verbs of the Soul. Experience and elaboration of the forced labor during the WWII: the case of Ferenc Mérei]. Korall, 21–22 (2005), p. 97-123.], Korall, 21-22 (2005), pp. 97-123.

Az ötök jele. Nyom, nyomozás, értelemképzés a microstoria látószögéből. [The sign of five. Clue, inquiry, and interpretation in the italian microhistory] In Léptékváltó társadalomtörténet, eds. Zsolt K. Horváth, András Lugosi, Ferenc Sohajda, Budapest: Hermész Kör – Osiris, 2003, p. 94-119.

A megsértett Magyarország. A Terror Háza mint tárgybemutatás, emlékmű és politikai rítus. [The injured Hungary. The Terror House as display of objects, monument, and political rite.] Regio, no. 4 (2002), p. 303-347. (In collaboration with Zsófia Frazon)

Contact Details

Institute for Art Theory and Media Studies

Department of Media and Communications

Eötvös Loránd University
Mail: Múzeum krt. 6-8., 1088 Budapest, Hungary

E-mail: khzs _at_ hotmail com