Újságíró specializáció


Általános tudnivalók a szakról

AZ ALAPSZAKOT GONDOZÓ INTÉZET
Művészetelméleti és Médiatudományi Intézet

ALAPSZAKFELELŐS
dr. György Péter egyetemi tanár (Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet)

AZ ALAPKÉPZÉSI SZAK MEGNEVEZÉSE
Kommunikáció- és médiatudomány (Communication and Media Science)

AZ ALAPKÉPZÉSI SZAKON SZEREZHETŐ VÉGZETTSÉGI SZINT
ÉS A SZAKKÉPZETTSÉG OKLEVÉLBEN SZEREPLŐ MEGJELÖLÉSE
Végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat
Szakképzettség: kommunikátor
Szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Expert in Communication

VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓK
Újságíró, Médiatudomány

A KÉPZÉSI IDŐ FÉLÉVEKBEN
6 félév

AZ ALAPFOKOZAT MEGSZERZÉSÉHEZ ÖSSZEGYŰJTENDŐ
KREDITEK SZÁMA
180 kredit

IDEGENNYELVI KÖVETELMÉNY
Az alapfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből államilag elismert középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány megszerzése szükséges.

AZ ALAPKÉPZÉSI SZAK KÉPZÉSI CÉLJA ÉS A SZAKMAI KOMPETENCIÁK
A szak célja kommunikációs szakemberek képzése, akik ismerik a kommunikáció különböző színterein működő intézményeket, intézményrendszereket. Ismerik a társadalmi kommunikáció színtereit, az itt működő intézmények struktúráját, a kommunikáció és média fontosabb intézményeit, a kommunikáció és média működését. Megszerzett tudásuk, képességeik és attitűdjeik birtokában teljes mértékig alkalmasak a kommunikáció színterein lévő intézményekben kommunikációs munka végzésére. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására

 

Újságíró specializáció – 41 kredit

 

Írott sajtó gyakorlat 1.

Munk Veronika

A kurzuson a hallgatók gyakorlati feladatokon keresztül ismerkednek meg az írott újságírás alapjaival. A bevezető újságírás szeminárium az alábbiakra koncentrál: hírírás, forráskezelés, forráskritika, tudósítás, a hírérték megértése, mindez kiegészítve a tömör, objektív és egyben szórakoztató írás misztériumával.

Írott sajtó gyakorlat 2.

Médiaetika

Szakmai nyelvismeret

Beszédtechnika

Műfajismeret 1.

Nádori Péter – Munk Veronika 

A tényfeltárás elmélete és gyakorlata – BBN-UJS-481.06

Áttekintés a tényfeltáró újságírás fogalmáról, társadalmi szerepéhez kötődő megítélésekről és teóriákról, a tényfeltáró újságírás gyökereiről, kiemelkedő teljesítményeiről, különös tekintettel a magyarországi rendszerváltás utáni évtizedekre. A tényfeltáró újságírás jellemzőinek azonosítása, a tényfeltáró újságírás szervezeti, intézményi, gazdasági, szabályozási és társadalmi feltételrendszerének feltárása.

Pfisztner Gábor – Csoszó Gabriella 

Megosztott képek – Fotográfiai műhelygyakorlat – BBN-UJS-481.09

A fotográfia több részre bontható: egyrészt az eszközre, tágabban „apparátusra”, képre, illetve a tevékenységek sorára. Mindez természetesen nem a külvilágtól függetlenül, belső törvényszerűségek és szükségszerűségek alapján történik, hanem alapvetően kulturálisan meghatározottan, ami kihat az eszközre, illetve a képre, miközben meghatározza a kettő viszonyát, de ezek a használati módok, gyakorlatok vissza is hatnak arra a kulturális közegre, amely a keretfeltételeket biztosítja. A kurzus célja, hogy belássuk, mit is jelent a fotográfia mint kulturális tárgy (objekt), amelyhez különféle társadalmi gyakorlatok kapcsolódnak. Azokat a módszereket és gyakorlatokat ismerjük meg, amelyek segítenek abban, hogy a fotográfiát aktívan, tudatosan használjuk fel az önreprezentációban és a társadalmi folyamatok alakításában. Részvételi módszerekkel alkotunk majd együtt, amelyek a fotográfia, mint eszköz és médium megismerésén túl, célként tűzik ki, hogy a diákok saját problémáikat és kérdéseiket képviselni tudják a nyilvános térben, a fotográfia által. A részvételi művészeti módszerek jelentik majd az alapokat, ezt műtermi alapozás követi, majd terepgyakorlatok. Innen jutunk el a fotózás és aktivizmus gyakorlatáig.

Barta Péter Szigethy Gabriella 

Kortárs művészeti business, kommunikáció, új definiciók – BBN-UJS-481.05

Az órán elméleti és gyakorlati, politikai és műgyűjtői nézőpontból közelítjük meg a képzőművészet definíciója körüli kissé kaotikus viszonyokat. A modern(ista) művészetfogalom alkalmazhatatlansága sok esetben ugyanis azt jelenti, hogy világos, mondjuk úgy, megszokott osztálydefiníciók és esztétikai kategóriák híján a „minden megy” és a „semmi sem elég kifinomult” két véglete között a pad alá esünk. Ez a művészeti biznisz lehetőségeit csökkenti és a piac szempontjából nem kívánatos következmény. Kérdés, hogy az esztétika, a politika vagy a piac hoz-e létre új művészet definíció(ka)t.

Gács Anna — Orbán Katalin 

Videóblog – BBN-UJS-481.08

A két egymással összekapcsoldó kurzus során a youtube-os videoblogok műfaji előzményeivel, műfaji besorolásával és a kulturális tartalmak körforgásában játszott szerepével foglalkozunk magyar és angol nyelvű szakirodalom feldolgozásával és egy saját youtube-csatorna létrehozásával. Az kurzusok csak rendszeres órára járással végezhetők el.

Papp Réka Kinga, Csörgits Hunor

Jómunkásemberek: szegénységábrázolás és civil film – BBN-UJS-481.07

Megalázó nyomorpornó helyett ütős szociográfiát csinálni igényel némi hozzáértést és tiszteletet. Nyilvánosságban szerepelni egy külön szakma, amit az alávetett csoportok tagjainak senki nem tanított meg, így könnyű visszaélni a kiszolgáltatott helyzetükkel. Ehhez a kulturális antropológia eszközeit és az érdekérvényesítő mozgalmak tapasztalatait hívjuk segítségül. A kurzus célja, hogy megismertesse a hátrányos helyzetű csoportok ábrázolásának elméleti hátterét, szakmai szempontjait, feltárja a műfajban jellemző hibákat, valamint bemutasson jó gyakorlatokat, felvázolja a szegénységábrázolás ökölszabályait. A terepgyakorlat során a hallgatók részt vehetnek a Zöld Pók Médiaműhely futó projektjeiben: riport- és kisjátékfilm-forgatáson, illetve hátrányos helyzetűeknek tartott filmes oktatáson.

Szalai Balázs

Kontentmarketing – BBN-UJS-481.11

Ez valami új, vagy mindig is velünk volt? A kurzus a kontentmarketing történetével és legfrissebb fejleményeivel foglalkozik, áttekinti a legizgalmasabb külföldi és hazai példákat, amellett a hallgatók a gyakorlatban is belekóstolhatnak a dologba: a reklámozandó “termék” nem más, mint az ELTE kommunikációs képzései.

Műfajismeret 2.

 

A Műfajismeret 1. tanegységhez tartozó Műhelygyakorlat 1.

 

Pfisztner Gábor – Csoszó Gabriella 

Megosztott képek – Fotográfiai műhelygyakorlat – BBN-UJS-483.09

A fotográfia több részre bontható: egyrészt az eszközre, tágabban „apparátusra”, képre, illetve a tevékenységek sorára. Mindez természetesen nem a külvilágtól függetlenül, belső törvényszerűségek és szükségszerűségek alapján történik, hanem alapvetően kulturálisan meghatározottan, ami kihat az eszközre, illetve a képre, miközben meghatározza a kettő viszonyát, de ezek a használati módok, gyakorlatok vissza is hatnak arra a kulturális közegre, amely a keretfeltételeket biztosítja. A kurzus célja, hogy belássuk, mit is jelent a fotográfia mint kulturális tárgy (objekt), amelyhez különféle társadalmi gyakorlatok kapcsolódnak. Azokat a módszereket és gyakorlatokat ismerjük meg, amelyek segítenek abban, hogy a fotográfiát aktívan, tudatosan használjuk fel az önreprezentációban és a társadalmi folyamatok alakításában. Részvételi módszerekkel alkotunk majd együtt, amelyek a fotográfia, mint eszköz és médium megismerésén túl, célként tűzik ki, hogy a diákok saját problémáikat és kérdéseiket képviselni tudják a nyilvános térben, a fotográfia által. A részvételi művészeti módszerek jelentik majd az alapokat, ezt műtermi alapozás követi, majd terepgyakorlatok. Innen jutunk el a fotózás és aktivizmus gyakorlatáig.

Gács Anna — Orbán Katalin 

Videóblog – BBN-UJS-483.08

A két egymással összekapcsoldó kurzus során a youtube-os videoblogok műfaji előzményeivel, műfaji besorolásával és a kulturális tartalmak körforgásában játszott szerepével foglalkozunk magyar és angol nyelvű szakirodalom feldolgozásával és egy saját youtube-csatorna létrehozásával. Az kurzusok csak rendszeres órára járással végezhetők el.

Hajnal Ernő – Schwajda Balázs

Televíziós műsorkészítés gyakorlat – BBN-UJS-483.04

A kurzus célja megismertetni a hallgatókkal a televíziós műsorkészítés elméleti és gyakorlati alapjait. A gyakorlati órákon a riportfelvétel előkészítésével, technikai alapjaival, a videofelvétel-készítés módszereivel, és a számítógépes videoszerkesztés alapjaival foglalkozunk.

Szalai Balázs

Kontentmarketing – BBN-UJS-483.11

Ez valami új, vagy mindig is velünk volt? A kurzus a kontentmarketing történetével és legfrissebb fejleményeivel foglalkozik, áttekinti a legizgalmasabb külföldi és hazai példákat, amellett a hallgatók a gyakorlatban is belekóstolhatnak a dologba: a reklámozandó “termék” nem más, mint az ELTE kommunikációs képzései.

A Műfajismeret 2. tanegységhez tartozó Műhelygyakorlat 2.

 

Speciális szemináriumok

 

 

Istenes Petra

Ötleteléstől a startup világáig – BBN-KOM-291#1.87

Az óra célja, hogy akár ötlettel, akár ötlet nélkül jöttél, megtaláld a helyed egy csapatban. Tervezzetek meg, és kezdjetek el megvalósítani egy közös projektet! Lehetsz prezentálóbb, vagy inkább háttérmunkát végző típus is – lényeg, hogy elindítsatok valami sajátot. Három része van a kurzusnak: önismeret, hogy jól el tudj helyezkedni egy csapaton belül; előadások, hogy támogassunk a megvalósítás útján (pl.: kickstarterekről, munkaerőpiacról), illetve projektmunka az ötletek kidolgozására. A kurzus hasznos akkor is, ha a tanultakat nem kizárólag saját vállalkozásban, hanem akár a jövőbeli munkahelyeden szeretnéd kamatoztatni.

Bátorfy Attila

Online kutatói eszközök – BBN-KOM-291#1.86

A félév során a hallgatók megismerkedhetnek azokkal az eszközökkel, amelyekkel egy újságíró a munkáját végzi. Megtanuljuk, hogy milyen keresési módszerek vannak, hogyan kell terepen, adatbázisokban, interneten, Facebookon információkat felkutatni, továbbá azokat az információkat elemezni.

K. Horváth Zsolt

OTDK-szeminárium – BBN-KOM-291#1.31

Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) több évtizedes hagyományra tekint vissza, s a tanszék életében is jó ideje jelen van. A kurzus célja az, hogy 1) a hallgató által választott témát a tutor segítségével megpróbáljuk legitim tudományos kérdéssé formálni; 2) a hallgató találkozzon különböző hasznos kutatásmódszertani eszközökkel; 3) fokozatosan megtanuljon önállóan összetett problémákat megoldani. A kurzus hasznos tanácsokat ad a szakdolgozatíráshoz is (hisz lényegében ott is ilyen feladatot kell megoldani). Az OTDK-t kétévente rendezi meg a minisztérium, hallgatóink mintegy tíz éve igen sikeresen szerepelnek. Jó hír: aki 1-3. helyezést ér el az OTDK-n, annak nem kell államvizsgát tennie.

Ács Dániel

Online videózás – gyakorlat – BBN-KOM-291#1.65

A gyakorlati szemináriumon az online videózás történetével, kialakulóban lévő műfajaival, formátumaival, a médiában megtalált szerepével foglalkozunk. Ismerkedünk a videós riport, az élő közvetítés, a szöveg és mozgókép kombináció, a portré, és a kreatív videózás műfajaival.

Munk Veronika

Tegnapi újság – BBN-KOM-291#1.88

A hallgatók a kurzus folyamán egy múltbéli esemény (például hírhedt gyilkosság, izgalmas politikai esemény, évfordulós katasztrófa) korabeli médiareprezentációja után nyomoznak archív lapokban, megismerkednek a könyvtári mikrofilmes olvasó rejtelmeivel, interjúkat készítenek a még élő szereplőkkel, majd a kurzus végén kiterjedt kutatásukra alapozva izgalmas újságcikkben prezentálják a múltbéli eseményt.

Szilágyi-Gál Mihály

Freespeech – BBN-KOM-291#1.79

The course addresses the phenomena of hate speech and free speech. By offering an overview of the international literature of the main related conceptual controversies, the course also addresses the Hungarian case both as example and as exception. As such we focus both on cross-national aspects of free speech and its abuses through fighting words and on some specific elements of the development of these matters in Hungary since 1990 onwards.

Szilágyi-Gál Mihály, Házas Nikoletta

Szabadságreprezentációk – BBN-KOM-291#1.77

A kurzus a művészet és a filozófia szabadságmeghatározásaiba vezet be. Konkrét műalkotások és társadalmi viták példáin ismertetjük a szabadság nemzetközi elméleti irodalmát. Az egyén és a közösség szabadsága, a szólásszabadság, a szabadság, mint felelősség és mint felszabadulás, a politikai és az apolitikus szabadság, a műalkotás és a műélvezet szabadsága egyaránt szóba kerülnek.

Kiss Eszter

Félelem és terror a médiában – BBN-KOM-291#1.82

A kurzus során túlnyomó többségében angol nyelvű szakszövegek segítségével a félelem és a terror médiában való megjelenését vizsgáljuk. A kurzus célja különböző média- és kommunikációs elméletek, illetve gyakorlati példák áttekintése a témához kapcsolódóan. A tematika része többek között a bűnbak- és ellenségképzés a médiában történelmi példákon keresztül, a félelem mint marketingkommunikációs eszköz, a kockázati társadalom elmélete (Ulrich Beck), morális pánikok elmélete, a terrorizmus médiareprezentációja és a félelem politikája (Frank Furedi).

Bodolai László

Törvény a filmben: a jog megjelenési formái a filmművészetben – BBN-KOM-291#1.66

A kurzus alapvető célja a filmművészet, egyéb művészeti ágak és a jog sajátos kapcsolatának bemutatása, elemzése.

Szigethy Gabriella

Approaches to Space – BBN-KOM-291#1.33

This semester our main issue is the relationship between public parks and local policies. We’ll be reading case studies about how the 19th century set to standardize behaviours and strategies in the first public parks and will research further on the survival of these policies in late capitalism. The goal is to survey some of Budapest’s public parks today (see how the never-changing rules are implemented together with the same old justifications) and find practical solutions to these political agendas.

Jamriskó Tamás

Rádióműsor-készítés – BBN-KOM-291#1.83

A hivatalos megfogalmazás: a félév során szerkesztői-műsorkészítési és technikai alapismereteket sajátítanak el a hallgatók, amelyhez az EPER Rádió infrastruktúráját használhatják. Az órán egyénileg és csapatokban dolgoznak előre meghatározott és szabadon választható feladatokon, mint hírműsorok, riportok, interjúk, hangjátékok és egyéb produktumok. Aktív gyakorlati óra és stúdiómunka várható, valamint több meghívott vendégelőadóval. A kevésbé hivatalos: rádiós parádézás, kreatívan, innovatívan, kalandosan! A félév hangsúlya: hogyan lehet új, innovatív és kreatív műsorokat, anyagokat készíteni.

Jamriskó Tamás

Kvalitatív technikák – fókuszcsoport – BBN-KOM-291#1.84

A kurzus során a hallgatók a fókuszcsoport készítés kvalitatív módszertanát sajátítják el, és készítenek maguk is önálló mérést. A munkával egy jelenleg is folyó kutatáshoz csatlakoznak, amely a potenciális- és jelenlegi egyetemi hallgatók elégedettségével, elvárásaival és tapasztalataival foglalkozik. Ezzel már alapszakosként kutatási gyakorlatot szerezhetnek, valamint segítőként jelenhetnek meg a publikációkban. Az elsajátított tudás konverzibilis, a későbbiekben akár a szakdolgozatukban vagy munkahelyükön is hatékonyan használhatják.