AZ ALAPSZAKOT GONDOZÓ INTÉZET
Művészetelméleti és Médiatudományi Intézet
ALAPSZAKFELELŐS
dr. György Péter egyetemi tanár (Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet)
AZ ALAPKÉPZÉSI SZAK MEGNEVEZÉSE
Kommunikáció- és médiatudomány (Communication and Media Science)
AZ ALAPKÉPZÉSI SZAKON SZEREZHETŐ VÉGZETTSÉGI SZINT
ÉS A SZAKKÉPZETTSÉG OKLEVÉLBEN SZEREPLŐ MEGJELÖLÉSE
Végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA-) fokozat
Szakképzettség: kommunikátor
Szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Expert in Communication
VÁLASZTHATÓ SPECIALIZÁCIÓK
Újságíró, Médiatudomány
A KÉPZÉSI IDŐ FÉLÉVEKBEN
6 félév
AZ ALAPFOKOZAT MEGSZERZÉSÉHEZ ÖSSZEGYŰJTENDŐ
KREDITEK SZÁMA
180 kredit
IDEGENNYELVI KÖVETELMÉNY
Az alapfokozat megszerzéséhez egy élő idegen nyelvből államilag elismert középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány megszerzése szükséges.
AZ ALAPKÉPZÉSI SZAK KÉPZÉSI CÉLJA ÉS A SZAKMAI KOMPETENCIÁK
A szak célja kommunikációs szakemberek képzése, akik ismerik a kommunikáció különböző színterein működő intézményeket, intézményrendszereket. Ismerik a társadalmi kommunikáció színtereit, az itt működő intézmények struktúráját, a kommunikáció és média fontosabb intézményeit, a kommunikáció és média működését. Megszerzett tudásuk, képességeik és attitűdjeik birtokában teljes mértékig alkalmasak a kommunikáció színterein lévő intézményekben kommunikációs munka végzésére. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására
Médiatudomány specializáció – 41 kredit
Pfisztner Gábor – Csoszó Gabriella
Megosztott képek – Fotográfiai műhelygyakorlat – BBN-MTU-481.09
A fotográfia több részre bontható: egyrészt az eszközre, tágabban „apparátusra”, képre, illetve a tevékenységek sorára. Mindez természetesen nem a külvilágtól függetlenül, belső törvényszerűségek és szükségszerűségek alapján történik, hanem alapvetően kulturálisan meghatározottan, ami kihat az eszközre, illetve a képre, miközben meghatározza a kettő viszonyát, de ezek a használati módok, gyakorlatok vissza is hatnak arra a kulturális közegre, amely a keretfeltételeket biztosítja. A kurzus célja, hogy belássuk, mit is jelent a fotográfia mint kulturális tárgy (objekt), amelyhez különféle társadalmi gyakorlatok kapcsolódnak. Azokat a módszereket és gyakorlatokat ismerjük meg, amelyek segítenek abban, hogy a fotográfiát aktívan, tudatosan használjuk fel az önreprezentációban és a társadalmi folyamatok alakításában. Részvételi módszerekkel alkotunk majd együtt, amelyek a fotográfia, mint eszköz és médium megismerésén túl, célként tűzik ki, hogy a diákok saját problémáikat és kérdéseiket képviselni tudják a nyilvános térben, a fotográfia által. A részvételi művészeti módszerek jelentik majd az alapokat, ezt műtermi alapozás követi, majd terepgyakorlatok. Innen jutunk el a fotózás és aktivizmus gyakorlatáig.
Gács Anna — Orbán Katalin
Videóblog – BBN-MTU-481.08
A két egymással összekapcsoldó kurzus során a youtube-os videoblogok műfaji előzményeivel, műfaji besorolásával és a kulturális tartalmak körforgásában játszott szerepével foglalkozunk magyar és angol nyelvű szakirodalom feldolgozásával és egy saját youtube-csatorna létrehozásával. Az kurzusok csak rendszeres órára járással végezhetők el.
Szalai Balázs
Kontentmarketing – BBN-MTU-481.11
Ez valami új, vagy mindig is velünk volt? A kurzus a kontentmarketing történetével és legfrissebb fejleményeivel foglalkozik, áttekinti a legizgalmasabb külföldi és hazai példákat, amellett a hallgatók a gyakorlatban is belekóstolhatnak a dologba: a reklámozandó “termék” nem más, mint az ELTE kommunikációs képzései.
Nádori Péter – Munk Veronika
A tényfeltárás elmélete és gyakorlata – BBN-MTU-481.06
Áttekintés a tényfeltáró újságírás fogalmáról, társadalmi szerepéhez kötődő megítélésekről és teóriákról, a tényfeltáró újságírás gyökereiről, kiemelkedő teljesítményeiről, különös tekintettel a magyarországi rendszerváltás utáni évtizedekre. A tényfeltáró újságírás jellemzőinek azonosítása, a tényfeltáró újságírás szervezeti, intézményi, gazdasági, szabályozási és társadalmi feltételrendszerének feltárása.
Barta Péter Szigethy Gabriella
Kortárs művészeti business, kommunikáció, új definiciók – BBN-MTU-481.05
Az órán elméleti és gyakorlati, politikai és műgyűjtői nézőpontból közelítjük meg a képzőművészet definíciója körüli kissé kaotikus viszonyokat. A modern(ista) művészetfogalom alkalmazhatatlansága sok esetben ugyanis azt jelenti, hogy világos, mondjuk úgy, megszokott osztálydefiníciók és esztétikai kategóriák híján a „minden megy” és a „semmi sem elég kifinomult” két véglete között a pad alá esünk. Ez a művészeti biznisz lehetőségeit csökkenti és a piac szempontjából nem kívánatos következmény. Kérdés, hogy az esztétika, a politika vagy a piac hoz-e létre új művészet definíció(ka)t.
Papp Réka Kinga, Csörgits Hunor
Jómunkásemberek: szegénységábrázolás és civil film – BBN-MTU-481.07
Megalázó nyomorpornó helyett ütős szociográfiát csinálni igényel némi hozzáértést és tiszteletet. Nyilvánosságban szerepelni egy külön szakma, amit az alávetett csoportok tagjainak senki nem tanított meg, így könnyű visszaélni a kiszolgáltatott helyzetükkel. Ehhez a kulturális antropológia eszközeit és az érdekérvényesítő mozgalmak tapasztalatait hívjuk segítségül. A kurzus célja, hogy megismertesse a hátrányos helyzetű csoportok ábrázolásának elméleti hátterét, szakmai szempontjait, feltárja a műfajban jellemző hibákat, valamint bemutasson jó gyakorlatokat, felvázolja a szegénységábrázolás ökölszabályait. A terepgyakorlat során a hallgatók részt vehetnek a Zöld Pók Médiaműhely futó projektjeiben: riport- és kisjátékfilm-forgatáson, illetve hátrányos helyzetűeknek tartott filmes oktatáson.
Pfisztner Gábor – Csoszó Gabriella
Megosztott képek – Fotográfiai műhelygyakorlat – BBN-MTU-483.09
A fotográfia több részre bontható: egyrészt az eszközre, tágabban „apparátusra”, képre, illetve a tevékenységek sorára. Mindez természetesen nem a külvilágtól függetlenül, belső törvényszerűségek és szükségszerűségek alapján történik, hanem alapvetően kulturálisan meghatározottan, ami kihat az eszközre, illetve a képre, miközben meghatározza a kettő viszonyát, de ezek a használati módok, gyakorlatok vissza is hatnak arra a kulturális közegre, amely a keretfeltételeket biztosítja. A kurzus célja, hogy belássuk, mit is jelent a fotográfia mint kulturális tárgy (objekt), amelyhez különféle társadalmi gyakorlatok kapcsolódnak. Azokat a módszereket és gyakorlatokat ismerjük meg, amelyek segítenek abban, hogy a fotográfiát aktívan, tudatosan használjuk fel az önreprezentációban és a társadalmi folyamatok alakításában. Részvételi módszerekkel alkotunk majd együtt, amelyek a fotográfia, mint eszköz és médium megismerésén túl, célként tűzik ki, hogy a diákok saját problémáikat és kérdéseiket képviselni tudják a nyilvános térben, a fotográfia által. A részvételi művészeti módszerek jelentik majd az alapokat, ezt műtermi alapozás követi, majd terepgyakorlatok. Innen jutunk el a fotózás és aktivizmus gyakorlatáig.
Hajnal Ernő – Schwajda Balázs
Televíziós műsorkészítés gyakorlat – BBN-MTU-483.04
A kurzus célja megismertetni a hallgatókkal a televíziós műsorkészítés elméleti és gyakorlati alapjait. A gyakorlati órákon a riportfelvétel előkészítésével, technikai alapjaival, a videofelvétel-készítés módszereivel, és a számítógépes videoszerkesztés alapjaival foglalkozunk.
Gács Anna — Orbán Katalin
Videóblog – BBN-MTU-483.08
A két egymással összekapcsoldó kurzus során a youtube-os videoblogok műfaji előzményeivel, műfaji besorolásával és a kulturális tartalmak körforgásában játszott szerepével foglalkozunk magyar és angol nyelvű szakirodalom feldolgozásával és egy saját youtube-csatorna létrehozásával. Az kurzusok csak rendszeres órára járással végezhetők el.
Szalai Balázs
Kontentmarketing – BBN-MTU-483.11
Ez valami új, vagy mindig is velünk volt? A kurzus a kontentmarketing történetével és legfrissebb fejleményeivel foglalkozik, áttekinti a legizgalmasabb külföldi és hazai példákat, amellett a hallgatók a gyakorlatban is belekóstolhatnak a dologba: a reklámozandó “termék” nem más, mint az ELTE kommunikációs képzései.
Istenes Petra
Ötleteléstől a startup világáig – BBN-KOM-291#1.87
Az óra célja, hogy akár ötlettel, akár ötlet nélkül jöttél, megtaláld a helyed egy csapatban. Tervezzetek meg, és kezdjetek el megvalósítani egy közös projektet! Lehetsz prezentálóbb, vagy inkább háttérmunkát végző típus is – lényeg, hogy elindítsatok valami sajátot. Három része van a kurzusnak: önismeret, hogy jól el tudj helyezkedni egy csapaton belül; előadások, hogy támogassunk a megvalósítás útján (pl.: kickstarterekről, munkaerőpiacról), illetve projektmunka az ötletek kidolgozására. A kurzus hasznos akkor is, ha a tanultakat nem kizárólag saját vállalkozásban, hanem akár a jövőbeli munkahelyeden szeretnéd kamatoztatni.
Bátorfy Attila
Online kutatói eszközök – BBN-KOM-291#1.86
A félév során a hallgatók megismerkedhetnek azokkal az eszközökkel, amelyekkel egy újságíró a munkáját végzi. Megtanuljuk, hogy milyen keresési módszerek vannak, hogyan kell terepen, adatbázisokban, interneten, Facebookon információkat felkutatni, továbbá azokat az információkat elemezni.
K. Horváth Zsolt
OTDK-szeminárium – BBN-KOM-291#1.31
Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) több évtizedes hagyományra tekint vissza, s a tanszék életében is jó ideje jelen van. A kurzus célja az, hogy 1) a hallgató által választott témát a tutor segítségével megpróbáljuk legitim tudományos kérdéssé formálni; 2) a hallgató találkozzon különböző hasznos kutatásmódszertani eszközökkel; 3) fokozatosan megtanuljon önállóan összetett problémákat megoldani. A kurzus hasznos tanácsokat ad a szakdolgozatíráshoz is (hisz lényegében ott is ilyen feladatot kell megoldani). Az OTDK-t kétévente rendezi meg a minisztérium, hallgatóink mintegy tíz éve igen sikeresen szerepelnek. Jó hír: aki 1-3. helyezést ér el az OTDK-n, annak nem kell államvizsgát tennie.
Ács Dániel
Online videózás – gyakorlat – BBN-KOM-291#1.65
A gyakorlati szemináriumon az online videózás történetével, kialakulóban lévő műfajaival, formátumaival, a médiában megtalált szerepével foglalkozunk. Ismerkedünk a videós riport, az élő közvetítés, a szöveg és mozgókép kombináció, a portré, és a kreatív videózás műfajaival.
Munk Veronika
Tegnapi újság – BBN-KOM-291#1.88
A hallgatók a kurzus folyamán egy múltbéli esemény (például hírhedt gyilkosság, izgalmas politikai esemény, évfordulós katasztrófa) korabeli médiareprezentációja után nyomoznak archív lapokban, megismerkednek a könyvtári mikrofilmes olvasó rejtelmeivel, interjúkat készítenek a még élő szereplőkkel, majd a kurzus végén kiterjedt kutatásukra alapozva izgalmas újságcikkben prezentálják a múltbéli eseményt.
Szilágyi-Gál Mihály
Freespeech – BBN-KOM-291#1.79
The course addresses the phenomena of hate speech and free speech. By offering an overview of the international literature of the main related conceptual controversies, the course also addresses the Hungarian case both as example and as exception. As such we focus both on cross-national aspects of free speech and its abuses through fighting words and on some specific elements of the development of these matters in Hungary since 1990 onwards.
Szilágyi-Gál Mihály, Házas Nikoletta
Szabadságreprezentációk – BBN-KOM-291#1.77
A kurzus a művészet és a filozófia szabadságmeghatározásaiba vezet be. Konkrét műalkotások és társadalmi viták példáin ismertetjük a szabadság nemzetközi elméleti irodalmát. Az egyén és a közösség szabadsága, a szólásszabadság, a szabadság, mint felelősség és mint felszabadulás, a politikai és az apolitikus szabadság, a műalkotás és a műélvezet szabadsága egyaránt szóba kerülnek.
Kiss Eszter
Félelem és terror a médiában – BBN-KOM-291#1.82
A kurzus során túlnyomó többségében angol nyelvű szakszövegek segítségével a félelem és a terror médiában való megjelenését vizsgáljuk. A kurzus célja különböző média- és kommunikációs elméletek, illetve gyakorlati példák áttekintése a témához kapcsolódóan. A tematika része többek között a bűnbak- és ellenségképzés a médiában történelmi példákon keresztül, a félelem mint marketingkommunikációs eszköz, a kockázati társadalom elmélete (Ulrich Beck), morális pánikok elmélete, a terrorizmus médiareprezentációja és a félelem politikája (Frank Furedi).
Bodolai László
Törvény a filmben: a jog megjelenési formái a filmművészetben – BBN-KOM-291#1.66
A kurzus alapvető célja a filmművészet, egyéb művészeti ágak és a jog sajátos kapcsolatának bemutatása, elemzése.
Szigethy Gabriella
Approaches to Space – BBN-KOM-291#1.33
This semester our main issue is the relationship between public parks and local policies. We’ll be reading case studies about how the 19th century set to standardize behaviours and strategies in the first public parks and will research further on the survival of these policies in late capitalism. The goal is to survey some of Budapest’s public parks today (see how the never-changing rules are implemented together with the same old justifications) and find practical solutions to these political agendas.
Jamriskó Tamás
Rádióműsor-készítés – BBN-KOM-291#1.83
A hivatalos megfogalmazás: a félév során szerkesztői-műsorkészítési és technikai alapismereteket sajátítanak el a hallgatók, amelyhez az EPER Rádió infrastruktúráját használhatják. Az órán egyénileg és csapatokban dolgoznak előre meghatározott és szabadon választható feladatokon, mint hírműsorok, riportok, interjúk, hangjátékok és egyéb produktumok. Aktív gyakorlati óra és stúdiómunka várható, valamint több meghívott vendégelőadóval. A kevésbé hivatalos: rádiós parádézás, kreatívan, innovatívan, kalandosan! A félév hangsúlya: hogyan lehet új, innovatív és kreatív műsorokat, anyagokat készíteni.
Jamriskó Tamás
Kvalitatív technikák – fókuszcsoport – BBN-KOM-291#1.84
A kurzus során a hallgatók a fókuszcsoport készítés kvalitatív módszertanát sajátítják el, és készítenek maguk is önálló mérést. A munkával egy jelenleg is folyó kutatáshoz csatlakoznak, amely a potenciális- és jelenlegi egyetemi hallgatók elégedettségével, elvárásaival és tapasztalataival foglalkozik. Ezzel már alapszakosként kutatási gyakorlatot szerezhetnek, valamint segítőként jelenhetnek meg a publikációkban. Az elsajátított tudás konverzibilis, a későbbiekben akár a szakdolgozatukban vagy munkahelyükön is hatékonyan használhatják.