fontos hírek interjú

„A világ sokszínű, az emberek sokszínűek és szerintem ez benne a szép” – interjú Babos Kittivel, a GLAMOUR online felelős szerkesztőjével

Beszélgetésünk során Kitti sokat mesélt a női magazinok működéséről, a szerkesztőség összetételéről, valamint azokról a kihívásokról is, amelyekkel napról napra szembenéznek.

GLAMOUR

Online felelős szerkesztőként dolgozol a GLAMOUR szerkesztőségében, ahol anno gyakornokként kezdtél. Mesélnél erről az időszakról? Milyen témákkal foglalkoztál a kezdet kezdetén? 

A Corvinuson tanultam kommunikáció- és médiatudomány szakon. Amikor gyakornokként bekerültem a GLAMOUR-hoz, nem volt speciális téma, amivel kifejezetten foglalkozni szerettem volna. Az volt a célom, hogy minél több műfajba belekóstolhassak: dolgoztam nagyobb volumenű anyagokkal, de persze voltak egyszerűbb, divattal, szépségápolással, sztárokkal foglalkozó cikkeim is. Akkoriban online szerkesztőként gyakornokoskodtam, és számomra az volt a legfontosabb, hogy minél több gyakorlati tapasztalatot szerezzek.

Az újságírás iránti érdeklődés mikor, minek a hatására alakult ki benned?

Nagyon korán kialakult, igazából nem is emlékszem olyan időszakra, amikor ne írtam volna. Már az általános iskolában is belefolytam ebbe a világba, hiszen tagja voltam az iskolaújságnak, illetve az iskolai rendezvényekre is mindig én írtam a beszédeket. Tulajdonképpen mindig is bennem volt, hogy szeretném átadni a gondolataimat. Az egyetemi éveim alatt létrehoztam a saját blogomat, ahol pont ez volt a koncepció: a saját tapasztalataimról írtam a divattal kapcsolatban, mindezt humoros formában. Emellett a tanulmányaim során mindig úgy hozta az élet, hogy a média világában mozogtam; magazinoknál, TV-nél, rádiónál voltam gyakornok. Ennek fényében az online szerkesztő, majd később az online felelős szerkesztő pozíció abszolút  kézenfekvő volt számomra.

A divat iránti érdeklődés már gyerekkorod óta benned volt, vagy a GLAMOUR hatására alakult ki jobban?

Érdekes módon igen, már gyerekkorom óta foglalkoztat a divat. Ezt azért tartom különösnek, mert egy felvidéki kistelepülésről származom, ahol nem feltétlenül ezt láttam, nem mozogtam olyan körökben, ahol divatról lett volna szó, ennek ellenére mindig is érzékeny voltam a témára.

Szerintem ez részben a nagymamámnak köszönhető, aki egy nagyon divatos nő. Ő volt az, akit folyton csodáltam, hogy milyen szép ruhákat hord, és így én is nagyon megszerettem a ruhákat, a kiegészítőket. Mindent, ami ezzel a világgal kapcsolatos.

Előítéletek, sztereotípiák

A női magazinokkal kapcsolatban állandó sztereotípia, hogy könnyedebb tartalmakat kínálnak, inkább a szépségápolás, divat és életmód témákat helyezik előtérbe. Mostanában viszont egyre többször találkozunk komolyabb hangvételű, szociális kérdésekről szóló cikkekkel. Szerinted mennyire lehet hiteles egy női magazin ezekben a témákban?

A női témák más felületeken mindig is kevésbé voltak fókuszban, talán ezért is alakult úgy, hogy a női magazinok vállalták azt a feladatot, hogy hangot adjanak a nőknek. Manapság egyre több nőket érintő, komoly kérdés merül fel, amiről beszélni, írni kell. Teljesen logikusnak tartom, hogy ezekkel a témákkal is foglalkozunk, hiszen a mi célközönségünket abszolút érint egy-egy ilyen téma.

A GLAMOUR print kiadása mindig is híres volt arról, hogy a nők jogait és a társadalmi kérdéseket boncolgatja, most pedig már az online felületünkön, a glamour.hu-n is törekszünk arra, hogy megjelenjenek ezek a jellegű tartalmak. Nemrég debütált az új GLAMOUR Univerzum alkalmazásunk, ahol egy fizetőfal mögött, nagyobb volumenű, komolyabb tartalmak fognak megjelenni.

A női magazinok szerkesztőségeiben sok férfi is dolgozik. Szerinted ez a sokszínű környezet mennyiben segít felülírni a női magazinokkal kapcsolatos előítéleteket?

Én abszolút azon a véleményen vagyok, hogy a nők helyzete az egész társadalmat érintő kérdés. Az, hogy egy szerkesztőség felépítésében a két nem egymást segítve dolgozik, úgy érzem, kifejezetten pozitív, hiszen ezekkel a témákkal mindenkinek foglalkoznia kell, férfiaknak és nőknek egyaránt. Soha nem volt cél, hogy kirekesszük a férfiakat, sőt!

Ki az, akire szakmán belül felnézel?

Amikor gyakornok voltam a GLAMOUR-nál, Horváth Gergő volt a főnököm. Ez a felállás a mai napig érvényes. Gergő úgy képes bánni a témákkal, hogy szinte eláll a lélegzet. Mindenről részletesen és élménydúsan tud írni. Számomra mindig nagy öröm, ha tőle olvashatok valamit. Gergőtől rengeteget tanultam azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet izgalmasan tálalni egy témát. Ami viszont még ennél is fontosabb, az az értékrend, amit képvisel.

Sokszor mondjuk, hogy a munkánkkal értéket akarunk teremteni. Erre csak nagyon nehezen, felszínesen lenne képes olyan ember, akiben nincsenek valódi értékek.

Társadalmi kérdések

Van kedvenc témád, műfajod, amivel nagyon szeretsz foglalkozni?

Kommunikációs szakemberként kézenfekvő, hogy nagyon szeretem a kommunikációt és annak minden területét. Szerintem nagyon tanulságos, hogy különböző ágazatokban hogyan működik, vagy éppen hogyan nem működik jól a kommunikáció. Például az egészségügyben az orvosok, szakemberek, hogyan kommunikálnak a betegekkel. Ez szerintem egy sarkalatos pont, és nehéz téma. Sajnos sok szülészeti erőszakról hallhatunk. Olyan helyezetekről, amikor egy páciensnek ki kell állnia magáért. Erről is írtam, kifejezetten szerettem vele foglalkozni. De persze vannak könnyedebb, mégis fontos témák. Nemrég épp az állatokkal való kommunikáció kapcsán Csányi Vilmossal készítettem interjút.

Összességében előbbre sorolod a komolyabb hangvételű témákat, amelyek a társadalom véleményét és látásmódját is formálhatják?

Igen, abszolút, ezért is szeretem a GLAMOUR-t, mert lehetőségem nyílik olyan szakemberekkel beszélgetni, akik releváns véleményt tudnak formálni ezekben a témákban, valamint együtt meg tudjuk mutatni, hogy igenis mindenkinek joga van kiállni magáért, akár a munkahelyén, a nőgyógyászati rendelőben vagy éppen a szülőszobán.

Kihívások

Egy korábbi interjúban említetted, hogy szerkesztőként háttérbe szorul az írás. Hiányzik?

Inkább az hiányzik, hogy több nagy volumenű témával foglalkozzunk, de ahogy már említettem, ez a jövőben a GLAMOUR Univerzum applikáció révén meg fog valósulni. Nagyon szeretem a munkám azon részét, amikor előre ki kell találnom és elméletben össze is kell „legóznom” azokat, hogy aztán a gyakorlatban is működni tudjanak.

Ebben a munkakörben mi jelenti számodra a legnagyobb kihívást?

Szerintem az a legnagyobb kihívás, hogy itt minden nap nulláról kell építkeznünk. Nincs olyan, hogy valaki egy nap csak e-maileket ír.

Minden tartalmat az első betűtől az utolsóig úgy kell létrehoznunk, hogy a nap végén elérjük a kívánt kattintásszámot. Ez egy olyan munka, amibe minden egyes nap ugyanannyi kreativitást kell belevinnünk.

A kihívások ellenére mi az, amit szerkesztőként a legjobban élvezel?

A visszajelzéseket nagyon pozitívan élem meg. Szeretem azt olvasni, hogy valakinek esetleg segíteni tudtunk. Sokszor kapunk olyan kommentet, amiben valaki azt meséli, hogy egy általunk feldolgozott témával korábban máshol még nem találkozott, de nagyon edukatívnak tartotta. Ezek nagy örömet okoznak nekünk. Nemrég írtam egy cikket egy orvosi műhibáról, amire nagyon sok reakció érkezett. Volt, aki arról kérdezett, hogy mit lehet tenni hasonló helyzetben? Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy igenis joguk van felszólalni, ezzel javítva saját helyzetükön.

A Médialógusok podcast-ben említetted, hogy az alázatosság és a megbízhatóság nagyon fontos ahhoz, hogy valaki el tudjon helyezkedni újságíróként, szerkesztőként. Van még olyan tulajdonság, amit fontosnak tartasz ezen a pályán?

Ez a kettő az, amit tényleg nagyon fontosnak tartok, de a rugalmasság is elengedhetetlen. Az online világban képtelenség megmondani, mi lesz három hónap múlva, muszáj rugalmasnak lennünk. Minden reggel, amikor felébredek, megnézem, milyen aktualitások vannak, mi történt a világban. Az aktualitásokra muszáj nap mint nap reagálnunk, hiszen ezek azok, amelyek nagyobb elérést generálnak. Ez pedig azért is fontos, mert még több komoly témával szeretnénk foglalkozni, de ehhez erős olvasottságra van szükségünk.

Közösségi felületek

A mai világban másodpercek alatt szinte bármilyen tartalomhoz hozzá tudunk férni online. Ebben a környezetben mennyire nehéz egy magazinnak tartania a lépést, hogy a digitális térben is megőrizze frissességét, naprakészségét? 

A magazinok szerintem abból a szempontból szerencsés helyzetben vannak, hogy aktualitás szempontjából nem úgy működnek, mint a hírportálok.

Nekünk magazinként az a célunk, hogy tudjunk valami pluszt tenni az aktualitások mögé. Nem az a legfontosabb, hogy mi legyünk az elsők, akik lehozzák az adott hírt, hanem az, hogy valami mögöttes tartalmat is adjunk az olvasónak a glamour.hu-n.

Ez lehet akár egy interjú egy adott aktualitással kapcsolatban, egy fotógaléria egy felkapottabb személyről vagy bármilyen extra tartalom, ami a témát magazinossá teszi.

A GLAMOUR-nak van Instagram– és TikTok-oldala is. Mennyiben nehezíti meg a munkát az, hogy több felületre is kell tartalmat gyártani?

Évek munkája összehangolni a különböző platformokra készülő tartalmakat. Egy szerkesztőségnek időbe telik beletanulni abba, hogy egy-egy témát már nemcsupán az online felületre, de a közösségi média platformokra – az Instagramra és a TikTokra – is készítünk. Úgy érzem, hogy ez nálunk kifejezetten jól működik. Ez megszokás, szervezés kérdése, de azt kifejezetten szeretem, hogy a közösségi oldalak segítségével olyan célcsoportokat is el tudunk érni, akiket a glamour.hu-n önmagában nem tudnánk. Főként a TikTokra gondolok, hiszen ott a fiatalokat is meg tudjuk célozni.

Pozitív hatással volt az olvasókra, hogy több platformon is jelen vagytok, azaz több felhasználóhoz juttatjátok el a tartalmakat?

Nem szeretnék elhamarkodott kijelentéseket tenni, de azt gondolom, hogy igen, sok pozitív hatása van ennek a jelenségnek. Azt látom, hogy márkaépítés szempontjából nagyon fontos a TikTok.

Itt az a célcsoport van jelen, akik még nem vásárolják a magazint, de ha eljut hozzájuk a tartalmunk és megszeretik azt, amit csinálunk, akkor ki tudjuk alakítani a márkahűséget.

A saját TikTok-oldaladat a GLAMOUR miatt hoztad létre, vagy inkább csak a saját szórakozásodra?

Őszintén szólva, én abban az illúzióban éltem, hogy senki sem ismer fel a videókban. Tulajdonképpen kísérleteztem, szerettem volna megnézni, mikor és mit érdemes posztolni, mi az, ami működhet ezen a platformon. Végül annyira jól esett elvonulni a TikTok biztonságos világába, hogy elkezdtem tartalmat gyártani. Szerintem ez egy sokkal kedvesebb, befogadóbb közösség, mint például az Instagram tábora. Pozitív csalódás volt ez számomra, szóval mondjuk úgy, hogy néha oda menekülök relaxálni.

Kommentszekció

Hogy érted, hogy ez egy biztonságosabb közeg? Pozitívabb visszajelzéseket kapsz a TikTokon, mint mondjuk az Instagramon?

A Facebookkal hasonlítanám össze. Az ott megjelenő posztjaink alatt sokan a negatív véleményüket is simán megosztják. Ez a TikTokon egészen más. Ha a kommentszekcióban valaki leír egy negatívabb hangvételű hozzászólást, körülbelül öten-hatan reagálnak rá és írnak az adott személynek, hogy ezt miért kellett. Azt veszem észre, hogy az emberek megvédik egymást, és próbálnak egy szerető közösséget kialakítani. Nem akarják, hogy a gyűlölködés domináljon ezen a felületen.

Lehet, hogy naiv vagyok, de szeretném azt hinni, hogy a fiatalabb generációt ez a szemlélet fogja jellemezni. Kiállnak majd egymásért, megvédik egymást és a pozitív mondanivalóra koncentrálnak.

A negatív visszajelzésekkel, kommentekkel hogy birkózol meg?

Egy nagyobb elérésű cikk megírásakor újságíróként számolnunk kell azzal, hogy vegyes lesz a fogadtatás. Van, aki azt írja, „kár, hogy újságíró lettél”, de ugyanakkor olyan is van, aki azt írja, „szuper, amit csinálsz”. Ha egy komment értelmes annyira, hogy akár kritikaként is fel lehet fogni, akkor el kell gondolkodni azon, mi az, ami nem tetszik az embereknek, és mi az, amin tudunk változtatni, jobban csinálni. Szerencsére a rosszindulatra épülő kommenteket teljesen ki tudom zárni. Inkább humorral állok ezekhez a dolgokhoz, és nevetek rajtuk egy jót.

Újságíróként mennyire tartod fontosnak a kommentek olvasását?

Fontosnak tartom az olvasókkal való interakciót. A tőlük érkező visszajelzések nagyon hasznosak tudnak lenni, mert sokszor leírják, hogy mi az, amiről szívesen olvasnának, illetve azt is meg tudják velünk osztani, hogy mit gondolnak egy adott témáról.

Ért már olyan kritika, amiből tudtál építkezni, javítani az adott dolgon?

Egy-egy videónkra érkeztek olyan kommentek, hogy kicsi, vagy éppen túl gyors a felirat. Ezek apróbb szakmai részletek, amikre próbálunk ügyelni. Volt ezzel kapcsolatban egy nagyon pozitív tapasztalatom is, amikor a Sarah Everald-ügy kapcsán írtam cikket a nők elleni erőszakról. Ezt az anyagot többek között a Nőkért Egyesület is megosztotta, ami hihetetlenül jól esett. Számomra ez egy nagyon örömteli élmény volt, mert olyasvalaminek tudtam hangot adni, amit mások is hasonlóan látnak, de csak kevesen mondanak ki.

Nőként sokszor élünk át olyan szituációkat, amelyekben agresszió ér bennünket, mégsem emeljünk fel ellene a hangunkat, mert olyan társadalomban nevelkedtünk, ami azt sulykolta belénk, hogy ez rendben van ez így. Pedig egyáltalán nincs rendben.

Felelősség

Milyen témákat látnál szívesen a GLAMOUR-ban?

Annak örülnék, ha minél több olyan szervezetről adnánk hírt, akikről jelenleg kevés szó esik Magyarországon, pedig nagyon fontos szerepet töltenek be a társadalomban. Ezek a szervezetek már most is rengeteg embernek segítenek, de fontos, hogy még szélesebb körhöz eljuttassuk a hírüket, hiszen ha valakinek segítségre van szüksége, tudnia kell, hogy kihez fordulhat.

Nagy felelősségetek van azzal kapcsolatban, hogy milyen üzenetet közvetítetek az olvasók felé? A fiatalok szempontjából önmaguk elfogadása kulcskérdés.

Igen, abszolút.

A világ sokszínű, az emberek sokszínűek, és szerintem pont ez benne a szép. Bárkit negatívan megkülönböztetni emiatt óriási ostobaság.

Ezt a nézőpontot próbáljuk közvetíteni.

A GLAMOUR-napok sikere a mai napig elsöprő. Milyen érzés ezt látni?

Nagyon sokszor fordult már elő, hogy az esemény előtt egy bevásárlóközpontban voltam, és arról beszélgettek a vásárlók, vagy akár az eladók, hogy milyen lesz majd a GLAMOUR-napok. Az első alkalommal, amikor már a magazin szerkesztőségének tagjaként éltem meg a GLAMOUR-napokat, egy tűt sem lehetett leejteni a plázákban. Hihetetlen élmény volt! Egyszerűen csak annyit tudtam mondani: „Ezt mi csináltuk!”

Van valamilyen tanácsod azok számára, akik a tiédhez hasonló úton szeretnének elindulni?

Összességében nem csak a GLAMOUR-t, hanem az egész szakmát nézve azt tanácsolnám, hogy ha ez az álmod, tegyél meg érte mindent, légy nagyon szorgalmas, de soha ne hagyd magad kizsákmányolni! Fontos a karrier, és nagyon pozitív, ha ki tudsz ebben teljesedni, viszont nem szabad az életedet száz százalékban alárendelni a munkádnak. A jó újságíró boldog. Mint minden szakmában, itt is akkor lehetsz sikeres, ha szívből, szeretettel végzed a munkád, de a magánéletedben is boldog vagy.

Az interjút Varga Fanni, alapszakos hallgatónk készítette. Nyitókép: Babos Kitti. Az interjú az Írásgyakorlat: Magazinújságírás kurzusra készült.