fontos hírek programajánló

Izgalmas előadók és kihagyhatatlan lehetőségek: ilyen volt az ELTE Média 2021-es állásbörzéje

Október 14-én csütörtökön 18:00-tól a Kovács Máté teremben a tanszék hallgatóinak ismét lehetőségük nyílt kicsit közelebbről is bepillantani a média világába: a szektor meghatározó vállalatai és szerkesztőségek képviselői adtak tájékoztatást gyakornoki lehetőségeikről.

A rendezvény házigazdája a szak másodéves hallgatója, Gáspár Enikő volt. Az estét Polyák Gábor tanszékvezető köszöntő beszéde nyitotta meg, melyben rámutatott: a média szakon nem csak egyfelé, de szinte akármerre el lehet indulni, illetve hangsúlyozta, az ELTE Média diákjai tanulmányaik végére minden olyan tudással fel lesznek vértezve, amellyel kreatív, alkalmazkodó és felelősen gondolkodó munkaerővé válhatnak.

Telex

Az esemény első másfél órájában a meghívott vendégek rövid bemutatóit hallgathatták meg az érdeklődők. Az első előadó Munk Veronika, a Telex egyik alapítója és társ-főszerkesztője volt. Veronika előadása elején hangot adott a szak iránti szeretetének:

“Ezer szállal kötődök ide – itt szereztem meg az első diplomámat és a tanszéki állásbörze egyik megálmodója is vagyok.”

Kiemelte, gyakornoki programjuk kapcsán nem pusztán gyakornokokat, hanem kollégákat keresnek: jellemző, hogy a felvett gyakornokok az újság állandó munkatársaivá válnak. Az online médiumnak újságíró, fotós-képszerkesztő és grafikai készségekkel bíró közösségi média tartalomszerkesztő gyakornokokra van szüksége. Minden gyakornok egy junior és egy senior mentor felügyelete mellett dolgozhat, akik segítik a gyakornokok fejlődését. A program kilenc hónapig tart, elvégzése után a gyakornokoknak még arra is lehetőségük van, hogy belépjenek a szerkesztőségbe és ott újságíróként folytassák karrierjüket. A még nem végzett egyetemisták akár félállásban is megkezdhetik Telexes pályájukat. A gyakornokok olyan területeken, rovatokban dolgozhatnak, mint hazai közélet és politika, külföldi hírek és politika, gazdaság, életmód-kultúra-irodalom-zene és nagyvárosi vidéki tudósítás. Az egyes témákban való háttérképzettség előny, de nem követelmény.

“Senki nem születik szakújságírónak. A titok csupán annyi, hogy jól kell tudni kérdezni és egy sztorit feldolgozni. Arra lesz kilenc hónapotok, hogy mindezt megtanuljátok. Egyelőre elegendő, ha érdeklődtök a választott téma iránt, a többi majd jön magától.” – mondta Munk Veronika.

A gyakornoki program részleteit ezen a linken érhetitek el, de a Telex impresszumában található e-mail-címen további kérdéseket tehettek fel a szerkesztőségnek.

Ringier Axel Springer Magyarország

A második előadás a Ringier Axel Springer médiavállalat vezető márkáiról és gyakornoki programjáról szólt. A kiadó portfólióját ismertető videót ezen a linken érhetitek el. A négy előadó közül elsőként Varga Eszter vállalati kommunikációs vezető ismertette a vállalat profilját és az ismertebb nyomtatott, valamint online címeiket (többek között a Blikk, a Kiskegyed, a GLAMOUR, a Noizz.hu, a GEO magazin, az Auto Bild, az Ügyes, az Eszes és az EgészségKalauz.hu márkák tartoznak a kiadó portfóliójába). Varga Eszter kiemelte, hogy a RAS három évtizede van jelen a magyar médiapiacon, a kiadónál pedig fontosnak tartják a hiteles tájékoztatást, az újságírói küldetést és a sokszínűséget. A vállalat közösségi média tartalomgyártó, valamint újságíró gyakornokok jelentkezését várja. A vállalati kommunikációs vezető Kovács Tibor, a RAS CEO-jának üzenetét tolmácsolva zárta beszédét, aki közvetlenül a hallgatóknak üzent:

“Gyertek gyakornoknak a Ringier Axel Springerhez, mert szükségünk van utánpótlásra, és kijelenthetem, hogy nálunk szakmai alapokon, a szerkesztői szabadsággal élve dolgozhattok”

A következő előadó Szirmay Dávid, a RAS portfóliójába tartozó Blikk főszerkesztő-helyettese volt, aki gyakornokként kezdett a piacvezető hazai napilapnál. Az újságíró tréfásan megjegyezte, hogy a Blikknél a gyakornoknak nem kell kávét főznie:

“Nem csak azért, mert nálunk a szerkesztőségben az amúgy is ingyen van mindenkinek. Ezt a lapot érdekes és izgalmas készíteni, a Blikknél dolgozni meglehetősen sokrétű, és ezt nem csak én, de a lap gyakornokai is tapasztalják. Volt olyan, hogy egy gyakornokot a harmadik napján miniszteri interjúkészítésre küldtem, mert láttam rajta, hogy ez érdekli. Aki valamihez affinitást érez, az itt megmutathatja, mit tud!”

Hozzátette:

“Az újságíró az az ember, aki mindenhez ért, de valójában semmihez sem. Egyedüli feltételünk a gyakornoki programhoz, hogy legyetek kíváncsiak! Az jöjjön, akit érdekel a körülötte lévő világ.”

A Blikknek három rendszeresen publikáló egyetemista gyakornoka van jelenleg, a gyakornokság a tanulmányokkal könnyedén összeegyeztethető.

A RAS színeiben harmadikként Babos Kitti, a GLAMOUR online felelős szerkesztője vette át a szót. Megjegyezte, hogy már nagyon sok ELTE-s gyakornokoskodott a GLAMOUR-nál. A GLAMOUR gyakornokának a program alatt fejlődik az íráskészsége, sokféle szöveg kerül ki a keze alól, megismerkedik a szerkesztőség munkájával és tagjaival, hiszen mindenkivel közvetlen, napi kapcsolata lesz. A szerkesztő viccesen megjegyezte:

“Nálunk nem úgy néz ki a munka, mint az Az ördög Pradát visel című filmben: nem az a reggeli problémánk, hogy ki milyen színűre fesse a körmét aznap. Bármilyen témával foglalkozunk, ami egy nő életében jelen van, legyen az divat, szépségápolás, női jogok vagy társadalmi problémák.”

A GLAMOUR-nak újságíró gyakornokok mellett közösségi média tartalomgyártóra is szüksége van, aki egyedi tartalmakkal képes kiszolgálni a szerkesztőséget, hiszen – mondja Kitti –

“az újságírók feladata manapság nem csak az írás, hanem videót, posztot, képet is tudniuk kell szerkeszteni.”

Az utolsó előadó a Ringier Axel Springer-től Schuch Barna junior kommunikációs munkatárs volt. Barna a kiadó Talent Meets RAS nevű gyakornoki programját ismertette. A program részleteiről ezen a linken tájékozódhattok. Olyan fiatal tehetségeket keresnek, akik tele vannak kreatív energiával, valamint szóban és írásban is jól kommunikálnak. A gyakornoki program egy rövid újságíró tréninget követően három hónapig tart, 6 szerkesztőség részvételével (Blikk, GLAMOUR, Kiskegyed, Noizz.hu, EgészségKalauz.hu, Kiskegyed Konyhája). A gyakornokok érdeklődési körüknek megfelelően a 6 szerkesztőség egyikében szerezhetnek szakmai tapasztalatot. A Talent Meets RAS program résztvevői anyagi juttatásban részesülnek, szakmai fejlődésüket tapasztalt mentorok segítik.

A programba BA-s és MA-s ELTE Médiások, valamint az ELTE BTK valamennyi Kommunikáció- és médiatudomány szakirányos hallgatója jelentkezhet.

Jelentkezési határidő: november 14. 

A részletes pályázati kiírást és a jelentkezési felületet ezen a linken érhetitek el: https://www.ringieraxelspringer.hu/talent/

Universal Music Hungary

A Universal Music Hungary-tól Fülöp Eszter tartott bemutatót, aki a kiadónál a nemzetközi előadók sajtójával foglalkozik. A cég novembertől keres egy gyakornokot, akit előreláthatólag minimum három hónapig foglalkoztatnának. A lemezkiadót olyan hazai előadók neve fémjelzi, mint Zorán, a Republic, Halász Judit vagy Krúbi. A nemzetközi előadók közül például Lady Gaga, Shawn Mendes, a Metallica és Billie Eilish emelkednek ki. A gyakornok a zeneipar több területébe is belekóstolhat: részese lehet a koncertelőkészületeknek, interjúkészítéseknek, a digitális marketing és disztribúció kapcsán riportokat, háttéranyagokat készíthet elő és a közösségi média felületek kezelésében is segédkezhet. Az előadókkal való interjúkészítés, a sajtóanyagok megírása, podcast készítés, valamint a fesztiválokon való szakmai részvétel is a gyakornok feladatai közé tartozik. Leginkább végzős, kevés órával rendelkező hallgatókat keresnek, hiszen heti 40 órában számítanak a gyakornok munkájára. Természetesen a kötelező szakmai gyakorlat ideje alatt és annak letelte után is fizetett állásról van szó. A jelentkezőket, ha egyből nem is tudják alkalmazni, üresedéskor gyakorta visszahívják. További részletekről az info.hungary@umusic.com e-mail címen tudtok érdeklődni, valamint ide tudjátok küldeni a jelentkezéseteket is.

We Love Budapest / We Love Balaton

Az este negyedik előadói Jene Boglárka, a tízéves WeLoveBudapest.com szerkesztője, menedzsere és Talabér Dominika, a nyolcéves WeLoveBalaton.com főszerkesztője voltak, akik mindketten gyakornokként kezdték pályafutásukat jelenlegi munkahelyükön. A két turisztikai tematikájú oldalnak kategóriáján belül alig akad párja. A fővárossal foglalkozó oldal mottója: Szeretjük. Ismerjük. Megmutatjuk. A főszerkesztő szerint az oldal újságírói az olvasó barátjaként szólalnak meg:

“Mindig tudnak tanácsot adni, hogy az érdeklődő mit csináljon, hol egyen, hova menjen a városban. Emiatt nagy hangsúlyt fektetünk a közérthetőségre.”

A kritikaírás nem jellemző műfajuk, helyette inkább olyan dolgokat választanak, melyekről pozitívan, lelkesen tudnak nyilatkozni. A programajánlókon túl találkozhatunk még az oldalon gasztronómiával, zenével, építészettel, várostörténeti nosztalgiázással, kultúrával, Budapest híres embereivel, úgynevezett bakancslistákkal (az aktuális évszakban mit érdemes meglátogatni, kipróbálni), magyar dizájnerekkel és márkákkal, közérdekű és urbanisztikai hírekkel, valamint budapesti toplistákkal is. A legtöbb negatív kommentet a leginkább kedvelt toplisták vonzzák. Boglárka nevetve jegyezte meg:

“Sokan felháborodnak, ha a kedvenc rántotthúsozójuk esetleg nem kerül be az aktuális éttermes toplistánkba.”

Talabér Dominikától megtudhattuk, a balatoni újságíróknak is Budapesten található a bázisuk, tehát a gyakornoknak sem kell rálátnia az ablakából a magyar tengerre. Az oldal felépítése nagyon hasonló a fővárosiéhoz, csupán a helyszín más: itt is találunk programajánlókat, helyszínadatlapokat, olvashatunk zamatos borokról és helyi termelőkről, fesztiválokról (pl. Strand), koncertekről, sportról, kirándulásról, szálláshelyekről, strandolásról, balatoni művészekről, a „retró” Balatonról, aktuális hírekről és környezetvédelemről is. Dominika így mesél a portálról:

“Az oldalon eddig körülbelül 5000 cikk jelent meg Balatonvilágostól Keszthelyig. A Facebookon 50.000-en, Instagramon 32.000-en követnek bennünket. Évente felkeressük az újonnan megnyíló helyeket és írunk róluk. Hiszünk a négyévszakos Balatonban, amihez a COVID is jelentősen hozzájárult, hiszen sokan jöttek ősszel, tavasszal is túrázni, kirándulni, vagy ültek be éttermekbe a környéken. Sok városnéző sétát szervezünk, heti hírleveleket küldünk ki. Médiapartnere vagyunk a World Press Photo kiállításnak, de partnerségben állunk az A38-cal és a Budapest Parkkal is.”

A gyakornok beleláthat a szerkesztőség mindennapjaiba, különböző pozíciókat próbálhat ki, a heti húsz órás munkaidőt rugalmasan az órarendjéhez igazítják. A szakmai fejlődést mentori segítség támogatja. Általában 2-3 gyakornok szokott egyszerre a portálnál lenni. Elvárják a kreativitást, jó íráskészséget és a precíz munkavégzést. Az irodai betanulás után az otthoni munkavégzés könnyedén kivitelezhető. A kötelező szakmai gyakorlatot teljesítők mellett olyanok jelentkezését is várják, akik csak bele akarnak kóstolni a szerkesztőségi életbe. A gyakornokság letelte után a jelentkező azonnal munkatárssá válhat, vagy évekkel később is visszavárják. A több százezres fotóadatbázis felcímkézése csupán egy a leendő gyakornok feladatai közül. További információért az info@welovebudapest.com és az info@welovebalaton.com címekre írhattok, vagy felkereshetitek személyesen Bogit (jene.boglarka@welovebudapest.com) vagy Dominikát (dominika.talaber@welovebalaton.com) is.

Sziget Kft.

A Sziget Kft. sajnos mégsem tudott ellátogatni eseményünkre, de akit érdekel a náluk betölthető gyakornoki pozíció, az írjon nekünk a szerkesztoseg.eltemedia@gmail.com e-mail-címre.

Magyar Hang

A Magyar Hangtól R. Kiss Kornélia belpolitikáért, oktatásért és jogi ügyekért felelős szerkesztő tartott előadást az érdeklődőknek. A Magyar Nemzet „utódlapját” a régi szerkesztőség 25-30 tagja alapította, akik azóta is munkatársai az újonnan megalakult lapnak. Magyarország második legnagyobb, adományokból létrejött hetilapjából 11-12.000 példány fogy hetente és az újság hang.hu nevű online felületének is egyre nő a látogatottsága. A lap munkatársai Kötöttfogás és Flaszter néven YouTube-ra is készítenek tartalmakat. A lapnál minden gyakornok egyéni, rá szabott programban vehet részt, melyet vele együtt dolgoznak ki. A program öt-hat hétig tart, egy vagy két gyakornok számíthat biztos állásra. A közéleti-politikai érdeklődés fontos a pozíció betöltéséhez, de riportok, kulturális kritikák és gasztronómiai melléklet megírására is számíthat az, aki ide jelentkezik. Fontos, hogy ha valaki a Magyar Hang mellett dönt, akkor ténylegesen be is kell járnia a szerkesztőségbe, hiszen gyakorlati alapon tanulhat a legtöbbet az ottani munkáról, és akár egy jó feladat is „leeshet”, ha a hallgató részt vesz az értekezleteken. Az a legoptimálisabb, ha a gyakornok minden délelőtt vagy délután bent tud lenni a szerkesztőségben. Természetesen a kötelező gyakorlat lejárta után is lehet maradni a lapnál. A lap munkatársai a szerk@magyarhang.org e-mail címre várják a csatolt önéletrajzos jelentkezéseket a gyakornoki pozícióra.

Forbes

A hatodik előadó Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője volt. A Forbes leginkább siker-, és befolyás-ranglistáiról híres. A nyomtatott magazinban havonta, az online felületükön pedig naponta jelennek meg friss tartalmak. Több esemény is fűződik a médium nevéhez, a leghíresebb mind közül a magazin éves lapbemutató eseménye, mely során a lap munkatársai befolyásos emberekkel folytatnak beszélgetést. A Forbes ugyan nem indít külön gyakornoki programot, de friss végzősőket és még tanulmányaikat folytató hallgatókat is szívesen látnak a csapatukban. Márton szerint nagyon fontos, hogy az újságíró képes legyen megragadni és fenntartani az olvasó figyelmét:

“Aki elkezd egy cikket, az fejezze be, akkor is, ha a villamoson ül és éppen le kell szállnia.”

A gyakornok a 15-20 fős szerkesztőségben az érdeklődési köréhez passzoló munkát fog kapni: a legtöbbször írnia kell majd, anyaggyűjtést végezni, a közösségi médiát kezelni, és ha megtetszik neki, akkor cégértékelést is végezhet. Fontos tudnivaló, hogy a médium napi működését nem hatja át a politika.

“Akit a politika érdekel, ne hozzánk jöjjön!

– figyelmeztetett a főszerkesztő, aki hozzátette, a gyakornokság a valós munkaélmény megtapasztalása miatt elengedhetetlen, és jó, ha valaki nem teljesen kezdőként végzi el az egyetemet. A szerződésekkel kapcsolatban nagyon rugalmasak, nem kötött a munkavégzés helye, még tanuló és már végzett hallgatókra is számítanak, sőt, nyáron akár egy háromhónapos gyakornoki programon is részt lehet venni. Galambos Márton elérhetősége: marton.galambos@forbes.hu.

WIM Group Kft.

A WIM Group Kft.-től Csifári Máté érkezett hozzánk, hogy a rendezvényszervezésről meséljen. A cégről részletesebben ezen az oldalon tudtok tájékozódni. A WIM Group akár 1000 rendezvényt is szervez évente, melyek közt kisebb és nagyobb arénarendezvények is fellelhetőek, hozzájuk köthető például a Holi Peace fesztivál is. A zenész Timmy Trumpet-tel közismert együttműködésük van, a Bomba energiaital ügynökségi feladatait is ők viszik és még egy csirkefarm közösségi médiáját is ők kezelik. A Rádió 1-en késő este WIM rádió show-t hallgathatnak a zenemixek kedvelői, sőt, Győrben még a Club Mundo 2.0 is a cég nevéhez köthető. Máté 22 évesen kezdett a WIM-nél, most 30 évesen ő a legidősebb a csapatban, nagyon sok egyetemista, frissen végzett hallgató dolgozik náluk. A gyakornok kisebb rendezvények szervezésétől a legnagyobbakig is eljuthat a cégnél, feladatai közé tartozik majd például a stratégiai és kreatív tervezés, az operatív szervezés, a jegyértékesítés, a helyszíni előkészületek vagy a rendezvény lebonyolítása. A cégalapító így fogalmazza meg elvárásait a gyakornokok személye kapcsán:

“A jó rendezvények megszervezéséhez emocionális, a dolgukat szerető embereket keresünk, akik a munkájukhoz szentimentálisan kötődnek. Egy lelkes kezdő nekünk sokkal többet ér, mint egy lelkesedés nélküli zseni.”

Hozzátette:

“Aki attól tart, hogy nem tudja befejezni a programot, ha ismét lezárásokra kell számítani a járvány kapcsán, verje ki ezt a fejéből! Kijöttünk abból a nehéz időszakból, amit a COVID hozott a rendezvényszervező cégek számára, és megtartottuk a kiemelkedő pozíciónkat a piacon.”

Elérhetőségük: hello@wimgroup.hu

Trend FM

A Trend FM gazdasági, kulturális rádiótól Péller András és Somody Evelin rádiós műsorszerkesztők érkeztek, akik az ELTE-n végeztek 2017-ben. Már az előadás elején kiemelték:

“A munkához egyáltalán nem kell közgazdász végzettség, egy idő után az idősebb kollégák rólunk is azt hitték, a Corvinus-on végeztünk közgazdaságtant. Újságíróink és riportereink menet közben rázódtak bele a dolgokba; minél tovább és lelkesebben csinálunk valamit, annál jobbak leszünk benne. Ugródeszkának nem vagyunk utolsók, de persze nagy örömmel vesszük, ha nálunk maradtok.”

Evelin így emlékezett vissza gyakornokoskodása első napjaira:

“Nulla rádiós tapasztalattal érkeztem, de nagyon jó helyet találtam a belerázódásra. Mindig segítettek, volt időm rendesen készülni, és annyira terheltek, amennyit elbírtam – erre mindig figyeltek.”

Evelin azt is hozzátette, hogy nemrég indult egy tudománnyal, külpolitikával és kultúrával foglalkozó magazinműsora, aminél ugyancsak számít gyakornoki segítségre. Ezen kívül az online felületükre is lehet cikkeket, híreket, képeket, posztokat kitenni, sőt, a Mentor nevű marketing-projekt kapcsán is kipróbálhatják magukat a jelentkezők. A rádiós szerkesztők bevallása alapján leginkább a közösségi média működtetéséhez van szükségük gyakornokokra. A munka egyetem mellett könnyedén végezhető, igazodnak az órarendhez, a szerződéseket ők is rugalmasan kezelik. A csatolt önéletrajzzal (és adott esetben pár eddigi munkával) ellátott gyakornoki jelentkezéseket a szerkesztoseg@trendfm.hu e-mail címre várják.

Az előadások végén a jelenlevőknek lehetőségük volt feltenni kérdéseiket. A bemutatók befejeztével a hallgatók egy bögre forró kávé társaságában szabadon, fesztelenül beszélgethettek a meghívott vendégekkel, ahol akár sorsfordító ismeretségek is köttethettek.

Szöveg: Makádi Fanni. Képek: ELTE Média, Pixabay.