fontos hírek programajánló

,,A munka az munka, a pihenés az pihenés” – tippek a távoktatáshoz

Véget ért az előrehozott tavaszi szünet és ezzel együtt kezdetét vette a távoktatás. Mivel legtöbbünknek ez merőben új helyzet, ezért az első néhány nap valószínűleg inkább a kísérletezésről fog szólni, mintsem a színvonalas munkáról. Idővel majd – remélhetőleg – mindenki ráérez, hogy neki személyesen hogy a legjobb, de addig is összeszedtük, hogy mire érdemes odafigyelni azért, hogy a távoktatás és a bezártság alatt szellemileg és testileg épek maradjunk.

Végigböngészve hazai és külföldi oldalak ,,tuti tippek” cikkeit (pl. Forbes, index, chloeburroughs.com, CNBC, stb.) szinte mindenhol ugyanazokkal a tanácsokkal találkoztunk. Ezek közös alapelve, hogy ,,a munka az munka, a pihenés az pihenés”. A legtöbb javaslat azt szolgálja, hogy az előbbi állítás érvényesüljön a gyakorlatban.

Napi rutin

A napi rutint mindenhol az első helyen említik. Ha van, akkor tartsd meg, ha nincs, akkor itt az ideje, hogy kialakíts egyet! Az előadások anyagait kézhez kapjuk, élő stream nem lesz. A gyakorlatokon előfordulhat videohívás. Tervezzük meg a hétköznapokat! Az órarend (akár egyéni, akár az eddigi) keretben tart minket. A tapasztalatok alapján érdemes az előadások esetében is mindent úgy csinálni, mintha bejárnánk az órákra – már ha egyébként bejárunk. Keljünk fel időben, mosakodjunk meg,  mossunk fogat, öltözzünk fel, harapjunk valamit. Így a szervezetünk átáll a munkavégzésre és frissebben tudunk részt venni az órákon. Jó hír, hogy az utazási idő kiesik, így nyugodtan aludhatunk tovább és a videochaten a sminknek sem kell hibátlannak lennie. 

Rituálék, tanulósarok

Ahhoz, hogy a vezérlő elvnek (,,a munka az munka, a pihenés az pihenés”) eleget tegyünk, érdemes kialakítani egy olyan helyet a lakásban, amit a távoktatást ideje alatt kifejezetten ,,óralátogatás” céljából használunk. Lehetőleg gondolkodjunk szék-asztal összefüggésben (konyhaasztal, étkezőasztal, íróasztal, stb.) mert így könnyebben váltunk ,,hallgató üzemmódba” és jobban tudunk koncentrálni. Ha például a Kovács Máté teremben lenne óránk, válasszunk egy minden apró helyzetváltoztatásra diszkréten megreccsenő széket, ezzel is modellezve az egyetemi körülményeket. Fontos, hogy két óra között próbáljunk meg úgy viselkedni, mintha a kampuszon lennénk. Tüzet kérni nem tudunk a cigihez, de ehetünk egy almát és felhívhatjuk a barátainkat.

Kommunikáció

A kapcsolattartás fontos részét képezi a távoktatásnak, e nélkül könnyen lemaradhatunk vagy elveszíthetjük a motivációnkat. Az oktató-hallgató viszonyban sok múlik mindkét fél hozzáállásán. Próbáljunk meg könnyen elérhetőek és egyértelműek maradni a kommunikáció során. A hallgatók közötti viszony ápolása elsőre magától értetődőnek tűnik. Az ember társas lény, az egyetem pedig sokaknak legalább annyira szól a szociális életről, mint a tanulásról. Nincs közös kávé a Műhelyben, nincs sör a KK-ban és nincs lazulás a Csempésben, de majdnem mindent tudunk pótolni videochaten.  A kritikus pontot azok az órák jelentik, ahol egyébként nincsenek jó ismerőseink, vagy csak néhány szót szoktunk beszélni társainkkal az órák előtt és után. A motiváció és a jó hangulat fenntartása végett ne hagyjuk elveszni ezt a néhány szót, akár közös chatről, akár videohívásról legyen szó! Ha vége az egyetemnek, kezdődhet a lazulás. Ehhez is készültünk Nektek néhány tippel. Ha a munka munka volt, a pihenés is legyen pihenés!

Szöveg: Mátó Zsombor. Nyitókép: Unsplash