Bölcsészet és kreatív gazdaság – helyzetfelmérés és stratégia címmel konferenciát tartunk, ehhez várjuk az absztraktokat.
Helyszín: ELTE Média (Budapest, 1088 Múzeum krt. 6-8.)
Időpont: 2019. március 8. (Facebook-esemény itt.)
A nyitóelőadást Simó György tartja, aki egy ideje a magyar startup világban tevékenykedik, de korábban újságíró volt, aztán óriási hazai médiavállalatokat is vezetett. Konferenciánkon az előadásában a kultúra és a normák szerepéről fog beszélni a kreatív gazdaságban.
A konferencia célja a kreatív gazdaság és a bölcsészet mai viszonyainak áttekintése, különös tekintettel az egyetemi stratégiák, illetve a középiskolai tanítás irányaira. Az információs társadalom, a tudásalapú társadalom, a kreatív vagy tudásipar, a kultúripar, a kreatív régió, a kreatív város és a kreatív osztály csupa olyan fogalom, amely szerepet, olykor kulcsszerepet szán a felsőoktatásnak és az egyetemnek. E fogalmak olykor csak illékony szlogeneknek bizonyultak, mások jórészt elmentek a hazai felsőoktatás és kutatás mellett, míg megint mások sok felsőoktatási innováció alapjául szolgáltak. Mindent egybevetve, az eddigi külföldi és magyarországi tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy bölcsésztudományokat és -szakmákat mint a jelentéstermelés és -vizsgálat, valamint a tartalomelőállítás kulcsterületeit nem várt módokon hozza helyzetbe a kreatív és információs gazdaság. Az is jól látható, hogy a kreatív ipar szempontjából a bölcsész-szakok között kitüntetett szereppel bírnak a film- és médiaszakok, illetve ezen szakok utánpótlását áttételesen biztosító mozgókép- és médiaismeret tanárképzés. A mozgókép- és médiaismeret középiskolai tárgyként alkalmas arra, hogy a mozgókép változatos formáin és a média változatos terein keresztül motiválja és orientálja a diákokat a kreatív film- és médiaipar felé, a kreatív gazdaságon belül található számtalan karrierlehetőség, munkaforma, életpálya felé. Mindezek miatt a bölcsészet és a kreatív ipar kapcsolata mellett kiemelt témaként kezeljük a mozgókép- és médiaismeret tárgy közoktatási lehetőségeit, tantárgyi és egyéb (cross curriculáris, projektalapú vagy egyéb) esélyeit, amelyen keresztül a tanulók első lépéseiket megteszik a kreatív ipar irányába. A konferenciára a kreatív ipar oktatásának, a kreatív ipar és a bölcsészet viszonyának hazai és külföldi, elméleti és gyakorlati kérdéseit tárgyaló előadásokat várnak a szervezők.
A 200 szavas absztraktokat erre az emailcímre várjuk: info.media@btk.elte.hu.
Eredeti határidő: 2019. február 15., új – kiterjesztett határidő: 2019. február 22.
Szóba jöhető témák, amelyek természetesen csak ötletfelvetésként szolgálnak, hisz a szervezők bármely releváns témában várják a jelentkezéseket:
- Kreatív szakmák munkaerőpiaci helyzete Magyarországon és az EU-ban;
- Konvergens szakmai területek a bölcsész-szakmák és az infokommunikáció között, pl. nyelvészet, médiatudomány, vizuális kódok elemzése, video tagging stb.;
- A kreatív ipar számára képző bölcsésszakok, elsősorban a kommunikáció- és médiatudomány, illetve filmtudomány helyzete;
- A mozgókép- és médiaismeret középiskolai tárgy funkciója a kreatív ipari munkakörökre való felkészítésben;
- Bölcsészek és a startup-kultúra;
- Regionalitás és kreatív gazdaság Magyarországon;
- A vizuális kultúra, az újmédia és a mozgókép kapcsolata;
- Egyetemi tanegységlisták és a kreatív ipar érintkezései