hírek kutatás

Palvin Barbi a legmenőbb Instagram-sztár

Az instázók háromnegyede naponta ránéz a hírfolyamára, de egyre ritkábban töltünk fel tartalmat, és jobban meggondoljuk, publikussá tesszük-e profilunkat, derül ki a Crane marketing ügynökség kutatásából. Hogy kinek van a legtöbb követője a magyar felhasználók közül, hogy melyik kulturális intézmény a legaktívabb az Instán, és hogy melyik korosztály használja leginkább az appot, az alábbi cikkből kiderül.

Több mint 5000 kitöltő válaszai alapján készült el a Magyar Instagram Körkép 3.0. A kutatás során a nők több mint kétszer annyian számoltak be Insta-használati szokásaikról, mint a férfiak. A különbség a használat során is megfigyelhető, bár kisebb mértékben: az Instagram saját adatai szerint több a női felhasználó a magyarok között, 940 ezer a nők és 800 ezer a férfiak száma. A korosztályi eloszlást tekintve a legtöbb Instagram-használó Magyarországon a felmérés szerint jelenleg a 25-44 évesek köréből kerül ki: 750 ezren tartoznak ide, de alig marad le a 13-24 évesek csoportja 740 ezer fővel. A kutatás online zajlott, a Facebookon, az Instagramon, illetve cikkeken és blogokon keresztül érték el az embereket.

Palvin Barbi magasan vezet

A márkák, ismert emberek kikerülhetetlen tényezővé váltak a magyar Instagram térképén, a válaszadók fele követ legalább egy magyar hírességet, influencert, derül ki a kutatásból. Nem meglepő módon Palvin Barbara magasan vezet a magyar hírességek között a követők számát tekintve (7,8 M), őt a divatblogger Csinger Andy (486.000) és a modell, Lévai Adrienn követik (452.000). A magyar férfiak közül az Instán Istenes Bence (366.000) és a YouTube-sztár Dancsó Péter (265.000) a legnépszerűbbek. A Crane egyébként havonta frissíti honlapján a magyar szereplők toplistáját, ezt itt tudjátok megnézni.


Ha nem tetszik az adott tartalom, kikövetjük a márkát

Töretlen a márkák jelenléte is, hiszen számukra az Instagram kiemelten fontos kommunikációs eszközzé vált az elmúlt években. A felmérésben résztvevő magyar instázók majdnem fele (49%) követ valamilyen márka- vagy céges profilt is. A válaszadók közel 60%-a szerint egy márka Instagram-oldala is lehet olyan érdekes, mint egy személyé, 70% konkrétan rákeres egy adott márkára vagy cégre, derül ki a kutatásból. Ugyanakkor a válaszolók résen vannak, 85%-uk rányomott már legalább egyszer az unfollow gombra, ha nem tetszett neki a látott tartalom.

Többet nézelődünk, kevesebbet posztolunk

Bár a válaszadók háromnegyede naponta többször is megnézi az Instát, egyre ritkábban posztolnak: az elmúlt három évben fokozatosan csökkent a feltöltések gyakorisága, és a legtöbben már csak havonta osztanak meg képet vagy videót, tudható meg a kutatásból. A 13-24 év közöttiek még mindig a legaktívabbak, illetve a nők gyakrabban posztolnak az Instagramra: minden harmadik nő hetente, a 45 év felettiek 13%-a pedig naponta. A kutatásból megtudhatjuk, a Stories funkciót a magyar instagramozók előszeretettel használják, és nemcsak feltölteni szeretik a tartalmakat, hanem nézegetni is. A márkák Storiesát például a válaszadók több mint egyharmada kíséri figyelemmel.

Kevés magyar hashtag

A különösen az Instagram elterjedése óta népszerű címkézés, a hashtagek használata csökkent, a magyarok 27%-a a kutatás szerint egyáltalán nem használja, akik viszont igen, egyre kevésbé írnak magyar szavakat a # jel után (13%, 2016:16%).

Kulturális intézmény feat Instagram

A kutatást készítő Crane biztosítja például a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közönségkapcsolati rendszerét, így azt is elemezték, milyen kulturális intézményeket követünk az Instagramon. Magyarországon jelenleg 10400-nál is több követővel az A38 vezet, a dobogóra a Müpa (7700+) és a Ludwig Múzeum (5300+) fér még fel, őket a Vígszínház (5700+) és a Magyar Nemzeti Galéria (2670+) követi.

A teljes ebook ingyenesen letölhető a Crane honlapjáról, illetve a bit.ly/mink3_ebook  címről.

szöveg: Lesták Zsófia

fotók: Crane ügynökség