hírek konferencia

Idén is kipakolt a Média Tanszék

Ha lemaradtál a médiás kreatív projektek ismertetéséről, most ízelítőt kaphatsz a Kipakol a Média tanszék eseményeiről, amit február 22-én este, a 34-es teremben rendeztek meg. Oktatók és hallgatók beszéltek az előző félév kiemelkedő kurzusairól.

Az esemény bevezetésében közérdekű híreket tudhattunk meg Munk Veronikától: a tanszék oktatóinak könyvei szabad felhasználással felkerülnek a tanszéki weboldalra, illetve 540 kötetes médiás könyvtár nyílik a 14-es teremben, ami különösen aktuális lehet azoknak a hallgatóknak, akik a szakdolgozat közelében járnak, mondta el Munk Veronika. Kovács Betti mesterszakos hallgatónk szervezte a Kipakol eseményt, ő pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy májusban hallgatói konferencia lesz a HÖK rendezésében, és amelyről nemsokára ezen a felületen is bővebben olvashattok. Ezután pedig szűk két óra alatt megtudhattuk a hallgatóktól, mik voltak az előző félév kiemelkedő projektjei a tanszéken.

#1 TDK

K. Horváth Zsolt vezeti minden évben a TDK-csoportot, ezúttal Balázs Laura számolt be az Anorexia a diskurzusok és reprezentációk hálójában című kutatásról, amiben ő is részt vett. Többféle módon közelítették meg a jelenséget, kutatták a testképzavarokat, a média által közvetített ideális testképet, a kontroll problémáját, valamint az éhezést mint politikai fegyvert. Ebben a félévben csatlakozott a TDK-csoporthoz, a jövőben azt a dilemmát fogja vizsgálni, hogy milyen egy vizualitással átszőtt betegséget vizuális úton megmutatni, filmtörténeti példák és szakirodalom segítségével.

#2 Videoblog

Gács Anna és Orbán Katalin vezetésével zajlott a Videoblog elnevezésű óra: a félév első felében az elméleti anyaggal, szakirodalommal, például a Youtube fejlődéstörténetével, a második felében pedig videós gyakorlattal foglalkoztak. Három videót készítettek el a diákok: egy személyes anyagot, egy interjút, valamint egy riport-anyagot. A két-három perces filmekben egy, a készítőhöz közel álló helyszínt kellett bemutatni a három műfaj követelményei szerint: készült videó kedvenc parkról, gyerekkori álom-kastélyról és egyetemi kollégiumról is.

#3 Tegnapi újság

Az archív politikai eseményeket, bűncselekményeket vizsgáló kurzuson az újságírás kutatási módszereivel ismerkedtek meg a diákok Munk Veronika oktatótól, és cikkeket írtak a félév során. Nem hagyományos egyetemi kurzusról volt szó: többször volt külsős helyszínen óra, például ellátogattak az Országos Széchényi Könyvtárba, ezután pedig konzultációk segítségével dolgoztak tovább önállóan. Végül pedig következett az utómunka és a cikkek bemutatása, melyek közül a legjobbak az Indexen jelentek meg. Ráadásul Balsay Dorina és Viski Ádám József cikke, a 85 éve halt meg a két háború közti Európa legdurvább sorozatgyilkosa bekerült azon a héten a portál top 25 legolvasottabb cikke közé.

#4 Kreatív dokumentumfilm

Halász Júlia és Kálmán Mátyás oktatók tartották az órapárt, a követelmény pedig egy tíz perces dokumentumfilm elkészítése volt. Horváth Kata, aki a kurzust ismertette, a férfi testképzavarokkal foglalkozott, és mint elmondta, nehézség volt számára a témaválasztása, mert sokan nem vállalták a kamera előtti szereplést. Végül négy riportalanyt tudott megszólaltatni, akik nyíltan és őszintén beszéltek a forgatás során.

#5 Bevezetés a kommunikáció- és médiatudományba

A hallgatók Hammer Ferenc vezetésével kísérleti álprofilokat hoztak létre a Facebookon a kurzus során, melyek segítségével azt vizsgálták, hogy bizonyos kommentekre milyen reakciókat kapnak, milyen hirdetések bukkanak fel az érdeklődési körüknek megfelelően, egyáltalán: miket tapasztalnak egy fiktív profil mögé bújva. Fontos feltétel volt, hogy a saját személyiségüktől nagyon különböző, valamilyen tipikus, szélsőséges karaktert formáljanak. Olyan álszemélyeket hoztak létre, akiket felruháztak arccal, személyiséggel, foglalkozással, ismerősökkel, barátokkal, és az érdeklődési körüknek megfelelően csoportokba is jelentkeztek. Így regisztrált a Facebookra például Zöld Viola, vegán élharcos, aki radikálisan vegán csoportokba lépett be, ahol azt tapasztalta, hogy nehéz bekerülni egy outsidernek, vagy Kelky Kelemen, az emo karakter, aki az életet szenvedésként fogja fel, és ezzel kapcsolatban osztja meg mások és saját depressziós gondolatait.

#6 Félelem és terror a médiában

Ahogy Bitter Gábor, az óra ismertetője kiemelte, az óra helyszíne maga a kripta, a -135-ös terem, ahová még a wifi sem ér el, de ő ennek ellenére kifejezetten élvezte azt a rengeteg angol nyelvű szakirodalmat, ami kötelező volt az órán. Azoknak ajánlja Kiss Eszter kurzusát, akiknek nem jelent problémát az angol olvasnivaló mennyisége. Gábor az óra során foglalkozott kiberbűnözéssel, hacktivistákkal és még a Vatikánnal is, amely nemrég konferenciát tartott a kiberbűnözés elleni megoldásokról.

#7 Fotográfiai műhelygyakorlat

Az órán résztvevő diákoknak lehetőségük volt igazi műteremben fotózni, ahol hozzájuk minél közelebb álló, személyes fotókat kellett készíteniük. A munkákat mindig közösen átbeszélték, ahol visszajelzést kaphattak a kurzust vezető oktatótől, Csoszó Gabriellától és egymástól is. Sokan indultak ki irodalmi művekből, akár saját szövegekből, és fontos volt, hogy mindenki sokféle formátumot használjon. Az egyik alkotás alapja például Nádas Péter egyik novellája, a készítő bejárta azt az útvonalat, melyet a novella főszereplője a szövegben, és erről készített fotósorozatot. A kurzuson igazi közösségi munka zajlott, melynek során lényeges volt, hogy megtanuljanak együtt, csapatként dolgozni. (További fényképek a cikk végén találhatók.)

Fotó: Lőrincz Emma

#8 Romakép Műhely

Nyolcadik alkalommal indult el a Romakép Műhely, ami egyszerre jelent egy kurzust és egy nyilvános filmklubot, amely a cigányság és más kisebbségek médiareprezentációjával foglalkozik. Minden alkalommal filmvetítésen vesznek részt, melyet egy beszélgetés követ, amit a hallgatók moderálnak. A szerda esténként lévő két és fél órás filmklub idei tematikája az archívum mint intézmény, főleg olyanok, amelyek nem a hagyományos módon épülnek fel, hanem alulról szerveződő formában működnek, és általában kisebbség-reprezentációval, aktivizmussal foglalkoznak. A filmklub teljesen nyitott, így szeretettel várják a külsős érdeklődőket is, további információkat a Facebook-oldalukon és a honlapjukon lehet találni.

#9 Videographic Criticism

A kurzus két részből állt: az első felén elméleti, míg a második részében gyakorlati ismereteket sajátítottak el a hallgatók. Az óra angol nyelvű volt, mivel a szakirodalom magyarul nem érhető el, így praktikusan magát a vizsgamunkát is angolul kellett elkészíteni. Az öt-hat perces videóesszéhez szükséges volt egy kutatási kérdés, amely a vizualitáshoz kapcsolódik. Bakonyi Anna például az újságírás definíciójával foglalkozott John Oliver példáján keresztül, Rácz Viki pedig a hipermaszkulinitás kritikájával. Az előadók kiemelték, a Hermann Veronika-Strausz László oktatópáros meghirdeti a kurzust az őszi szemeszterben is.

 

A kurzusok ismertetése után a résztvevők nagy része csapatokban, kisebb-nagyobb megállókkal átvonult a Beat on the Breatbe, az esemény afterére, ahol szinte már hagyományként oktatók dj-ztek. A hajnalig tartó bulikáról képek a tanszéki insta-oldalon, videó pedig hamarosan ezen a felületen található. Ősszel folytatás!

Az ELTE FotóMűhely képei

 

Képek az eseményről: Meczó Barbara

Szerző: Lesták Zsófia